پرش لینک ها

تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک چیست و کجا استفاده می شوند ؟

تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک

به طور کلی طراحی سایت به دو صورت استاتیک و داینامیک انجام میشه ، اگر شما هم اسم سایت ایستا ( Static ) و سایت پویا ( Dynamic ) رو شنیدید و کنجکاو هستید که  تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک رو بدونید ! با خوندن این مقاله کامل فرق بین سایت استاتیک و داینامیک رو متوجه خواهید شد و هم چنین کمک میکنیم که برای سایت خود بهترین گزینه را انتخاب بکنید .

سایت استاتیک چیست ؟

وب سایت های ایستا شامل تعداد ثابتی از صفحات هستند که محتوا و ساختار ثابتی دارند و برنامه نویسان وب معمولا ساختار سایت های ایستا رو با استفاده از HTML درست می کنند و برای رنگ و ظاهر سایت هم از CSS استفاده می کنند. وب سایت های استاتیک معمولا بصورت مستقل و بدون اتصال به دیتابیس ساخته می شوند .

وقتی که از یک سایت استاتیک استفاده میکند ، ثابت باقی می ماند و بر اساس اقدامات کاربر تغییری در آن ایجاد نمی شود و اگر بخواهید تغییری در سایت استاتیک ایجاد بکنید باید بصورت دستی در سورس کد صفحه های که نیاز به تغییرات دارد ، تغییر ایجاد بکنید ، البته باید کد نویسی وب بلد باشید تا بتوانید این تغییرات را ایجاد بکنید .

یک مثال برای سایت های استاتیک بخوام بزنم ، اگر سایت یه هنرمند یا یه شرکت رو دیده باشید که فقط توی صفحه اصلی شماره تماس داره و خدمات خودش رو معرفی میکنه و سایت هیچ کار دیگه ای رو انجام نمیده ، یه نمونه از وب سایت استاتیک هستش .

مزایای سایت استاتیک

از مزایای طراحی سایت های استاتیک می تونیم به موارد زیر اشاره بکنیم :‌

  • ساخت و  راه اندازی وب سایت های ایستا  نسبت به سایت های داینامیک زمان کمتری میگیرد.
  • رتبه بندی و ایندکس سایت های ایستا برای موتورهای جستجو آسان تر است .
  • سایت های ایستا خیلی زود لود میشوند.
  • ساخت سایت ایستا نیاز به نرم افزار پیچیده ندارد.
  • ساخت وب سایت ایستا هزینه کمتری دارد.
مزایای سایت استاتیک
مزایای سایت استاتیک

معایب سایت استاتیک

از معایب سایت های استاتیک هم میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • به روز رسانی وب سایت های استاتیک می تواند چالش برانگیز باشد مخصوصا اگر بزرگ باشد.
  • بعد از ایجاد ساختار اولیه سایت اضافه کردن محتوای جدید دشوار است.
  • در این نوع سایت ها شما نمی توانید با بازدید کنندگان تعامل داشته باشید یا تجربه منحصر به فردی ایجاد کنید.

 

سایت داینامیک چیست ؟

در سایت های پویا یا داینامیک به دلیل وجود پایگاه داده به راحتی می توان هر موقع که خواستیم اقدام به ویرایش محتوای سایت بکنیم چون معمولا سایت های داینامیک دارای پنل مدیریتی هستند که بدون دانش کد نویسی به راحتی می توانید اقدام به تغییر محتوای سایت بکنید . یکی دیگه از تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک در این هست که در طراحی سایت های داینامیک معمولاْ نیاز دارید یکی از زبان های سمت سرور مانند : #C و PHP و JavaScript رو بلد باشید. سایت های داینامیک درخواست ها را پردازش میکنند و بر اساس درخواست ارسالی پاسخ مناسبی را برمیگردانند .

برای مثال  در بعضی سایت ها که ثبت نام میکنید بعد از کمی فعالیت در اون سایت ها پیشنهاد هایی به شما داده میشه که بر اساس اقدامات گذشته شما یک تجربه منحصر به فرد را برای شما ایجاد می کند. یه مثال دیگه اگه بخوام بزنم این که اگه سایت داینامیک داشته باشید می تونید بدون حتی یک خط کد نویسی یک صفحه مطابق با نیاز خودتان ایجاد بکنید و محتوایی که میخواهید را درون آن قرار دهید.

برای مثال سایت دیجی کالا یا سایت های شبکه های اجتماعی از نوع سایت های داینامیک هستند.

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ جرگه با سال ها تجربه و با داشتن متخصصان خوش فکر همیشه ایده های جدیدی برای طراحی انواع وب سایت های داینامیک و ایستا دارد. اگر شما هم نیاز به وب سایت دارید می توانید با کارشناسان ما در آژانس جرگه تماس بگیرید.

 

مزایای سایت داینامیک

از مزایای سایت های داینامیک می تواند به موارد زیر اشاره کرد :

  • تغییر تظیمات و تغییرات در مقایسه با سایت های ایستا هم راحت تر است و هم هزینه کمتری دارد .
  • به راحتی می توانید اطلاعات کاربران خودتان را به صورت سازمان یافته ذخیره کنید و پیشنهادات خوبی برای آن ها راسال بکنید.
  • به راحتی می توانید محتوای داخل سایت را بدون کد نویسی تغییر بدهید.
  • سایت های داینامیک محتوا را براساس نیاز کاربران نمایش می دهند.
  • براساس لیست الگوریتم های گوگل میتونید در سایت های داینامیک نتایج بهتری بگیرید.
مزایای سایت داینامیک
مزایای سایت داینامیک

معایب سایت داینامیک

از معایب سایت های داینامیک می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • طراحی سایت های داینامیک زمان بر است.
  • هر موقع که صحبت از نمایش محتوا در وب سایت پویا می شود ، ممکن است که شما با محدودیت هایی در طراحی و چیدمان وجود داشته باشد.
  • راه اندازی سایت داینامیک هزینه زیادی دارد و بنا به امکاناتی که در وب سایت باید اعمال شود هزینه ها هم متغیر خواهد بود.

 

تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک

مهترین تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک در این است که محتوایی در یک سایت ایستا قرارداده میشود ثابت باقی می ماند مگر این که کد نویس سایت سورس کد آن را تغییر دهد ولی اطلاعات در سایت های داینامیک یا پویا می توانید بر اساس خواسته های کاربران و در زمان های مختلف روز تغییر بکند و ادمین سایت می تواند بدون کد نویسی محتوا را در سایت تغییر بدهد.

کش کردن اطلاعات در سایت ایستا خیلی آسان است ولی در سایت داینامیک کمی پیچیده تر است .

یکی دیگر از تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک که خیلی مهم است این است که محتوای سایت ایستا یا استاتیک مستقیماْ از سرور می آید ولی محتوای سایت های داینامیک قبل از دانلود از سرور باید از لایه های منطقی برنامه های مختلف عبور کند.

یکی دیگه از تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک در این است که شما در سایت های داینامیک می توانید مدت زمان بیشتری کاربر را در سایت خود نگه دارید و با این کار می توانید خدمات و محصولات بیشتری را به مشتریان نمایش دهید و با این کار احتمال فروش شما بالاتر می رود و نتیجه سود بیشتری خواهید کرد.

تفاوت سایت داینامیک و استاتیک
تفاوت سایت داینامیک و استاتیک

بیشتر بخوانید: تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت چیست

 

چه زمانی وب سایت استاتیک یا داینامیک انتخاب بکنیم ؟

اگر بخوام به این سوال جواب بدم باید بگم که بستگی به نیاز شما داره یعنی در برخی مواقع انتخاب سایت ایستا براساس نیازهای شما بهترین گزینه است ولی کسی که نیازها و امکانات دیگری نیاز دارد انتخاب سایت استاتیک می تواند بدترین گزینه باشد.

اگر وب سایت شما نیاز به چندتا صفحه ثابت دارد یک وب سایت استاتیک می تواند بهترین گزینه باشد. سایت های استاتیک بیشتر برای در دسترس قرار دادن اطلاعات برای عموم استفاده میشود.

فرض کنید که می خواهید یک وب سایتی داشته باشید که فقط شماره تماس و آدرس شما در اون قرار داده شود و چندتا از خدمات خودتون رو هم معرفی بکنید ، با توجه به چیزهایی که گفته شد سایت استاتیک می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

یه مثال دیگه بزنم فرض کنید که شما کنجکاو هستند تا بدونید که طراحی سایت چیست و یک فروشگاهی میخواید باید هر روز محصولات جدید داخل اون اضافه بشه و هم چنین اطلاعات و موجودی محصولات نیز هر روز تغییر بکنه و اطلاعات کاربران ذخیره بشه و براساس خریدهای قبلی از سایت به آن ها محصولاتی پیشنهاد بدهیم. برای این مثال حتما باید از سایت های داینامیک استفاده بکنید چون هم اطلاعات ذخیره میشود و هم محتوای سایت تغییر میکنه و صفحه های جدیدی هم اضافه میشه .

شاید ایجاد یک سایت داینامیک فرآیند پیچیده ای به نظر برسد اما می تواند امکانات بیشتری را براساس نیازهای شما ارائه بدهد. امیدوارم براساس تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک که اینجا توضیح دادم به راحتی فرق بین سایت استاتیک و داینامیک رو فهمیده باشید.

اگر در انتخاب سایت استاتیک و داینامیک دچار تردید شده اید می توانید با کارشناسان تیم جرگه تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید تا کارشناسان ما با توجه به نیاز های شما بهترین گزنه را به شما معرفی بکنند.

 

با توجه به توضیحات بالا در مورد تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک ، به نظر شما کدامیک از این سایت ها به درد کسب و کار شما میخوره ‌؟

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید

  1. سلام وقت بخیر هزینه هاست این دو سایت باهم متفاوته؟

    1. سلام وقت بخیر
      در سایت های داینامیک بستگی به زبان برنامه نویسی اون سایت داره مثلا اگه زبان برنامه نویسی شما #C باشه شما باید هاست ویندوزی انتخاب بکنید و اگر زبان سایت شما PHP باشه شما می تونید هاست لینوکسی انتخاب بکنید . هزینه هاست هم بستگی به نوع هاستی که دارید متغییر هست ولی هزینه هاست برای سایت استاتیک خیلی کمتره چون منابع زیادی نیاز ندارید .
      این نکته رو هم در نظر بگیرید که اگر اندازه پروژه بزرگ باشه باید از سرور اختصاصی استفاده بکنید که هزینه اش به مراتب خیلی بیشتر از هاست اشتراکی است .

      برای سایت استاتیک هم فرقی نداره چون فقط html و css داره توی هر هاستی میتونید سایت رو بالا بیارید .