پرش لینک ها

لیست الگوریتم های گوگل و بررسی 14 از مهمترین الگوریتم های جستجوی گوگل

لیست الگوریتم های گوگل

لیست الگوریتم های جدید گوگل : میتوان به جرئت گفت که یکی از تاثیر گذار ترین الگوریتم های جهان وب که بر کسب و کار به صورت مستقیم تاثیر گذار است همین الگوریتم های جستجوی گوگل است، شاید این سوال برای شما پیش بیاد که چرا این الگوریتم ها مهم هستند و باید در مورد اونها بیشتر بدونیم، بیاید یک آمار جالب بهتون بدم ، با تخمینی میشه گفت 5.6 میلیارد جستجوی روزانه در گوگل انجام میشه پس همین مورد میتونه تایید کننده این باشه که گوگل تاثیر زیادی بر جهان و کسب و کار شما دارد. قبل از اینکه شما خدمات سئو سایت رو داشته باشید باید یک آشنایی هرچند کوچک با این الگوریتم ها داشته باشید که در این مطلب سعی میکنم هم آپدیت ها و هم خود الگوریتم های رو بررسی کنم.

اما الگوریتم جستجوی گوگل چیست؟ چگونه کار می کند؟ و مهمتر از همه، چگونه می توانید در گوگل رتبه بالاتری کسب کنید و ترافیک بیشتری دریافت کنید؟

آنچه در این مقاله مطالعه میکنید :

الگوریتم گوگل چیست و چطور کار میکنه؟

قبل از پرداختن به الگوریتم گوگل باید ببینم که خود الگوریتم چیست؟ کلمه الگوریتم یک مفهوم گسترده است که در ریاضی و برنامه نویسی از اون استفاده میشه ، الگوریتم رو میشه به عنوان مجموعه ای دستورات و قوانین برای انجام یک کار در نظر گرفت. حال بریم و ببینیم که این مفهوم در سرچ گوگل چه معنایی به خود میگیرید، به صورت خلاصه باید گفت که الگوریتم جستجوی گوگل به فرآیندی که گوگل برای رتبه بندی محتوا استفاده می کند اشاره دارد. صدها عامل از جمله کلمات کلیدی، قابلیت استفاده و بک لینک ها را درمی توان در لیست الگوریتم های گوگل گنجاند.

جالب هست بدونید که : گوگل چندین الگوریتم جستجو دارد که همه با هم کار می کنند تا بهترین نتایج را به دست آورند.

الگوریتم جستجوی گوگل چگونه کار می کند؟

الگوریتم های گوگل بسیار پیچیده هستند و اطلاعات کامل و درستی در خصوص نحوه عملکرد اونها وجود نداره. ولی طبق بررسی ها و تحقیقات انجام شده اعتقاد بر این است که بیش از 200 فاکتور رتبه بندی وجود دارد. گوگل به‌طور متوسط ​​۶ بار در روز به‌روزرسانی‌های الگوریتم خود را منتشر می‌کند. این عدد میتونه تا 2000 بار در سال انجام بشه. گفته می شود، تمامی این موارد برای این است که کاربر بهترین نتیجه را بعد از جستجو دریافت کند.

الگوریتم های جستجوی گوگل
الگوریتم های جستجوی گوگل

فاکتورهای رتبه بندی الگوریتم جستجوی گوگل چیست؟

وقتی به یک “الگوریتم جستجو” فکر می کنید اولین چیزی که به ذهن می رسد احتمالاً عوامل رتبه بندی گوگل است. به عبارت دیگر، گوگل هنگام تصمیم گیری برای رتبه بندی کدام صفحات و به چه ترتیبی به چه چیزی نگاه می کند؟ همانطور که گفتیم لیست الگوریتم های گوگل در رتبه بندی شما در نتایج جستجوی تاثیر بسیار بزرگی دارند که به صورت خلاصه این فاکتور ها رو اینجا با هم بررسی کنیم:

  • بک لینک ها
  • تازگی محتوا
  • استفاده از کلمات کلیدی
  • تجربه ی کاربر
  • لینک داخلی

بررسی لیست الگوریتم های جدید گوگل

طبق آنچه در بالا گفتیم تمامی الگوریتم های جدید گوگل و حتی قدیمی ها میتوانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر رتبه محتوا، محصول و وب سایت شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر داشته باشند و همین مورد هم باعث کم یا زیاد شدن ترافیک وب سایت شما خواهد شد، با افزایش ترافیک هدفمند، شما میتوانید تعداد مشتری های بیشتری سمت سایت خود روانه کنید و در نتیجه فروش و بازدید سایت افزایش خواهد یافت، اگر بخواهیم خلاصه وار و بر اساس تاریخ پابلیک شدن لیست الگوریتم های گوگل رو معرفی کنیم به این شکل خواهد بود که :

  1. الگوریتم پیج رنک
  2. الگوریتم رقص گوگل
  3. سندباکس گوگل
  4. الگوریتم هیلتاپ
  5. الگوریتم کافئین
  6. الگوریتم پاندا
  7. الگوریتم تازگی محتوا
  8. الگوریتم ونیز
  9. الگوریتم پنگوئن
  10. الگوریتم دزد دریایی
  11. الگوریتم EMD
  12. الگوریتم Page Layout
  13. الگوریتم گورخر
  14. الگوریتم مرغ مگس خوار
  15. الگوریتم Payday Loan
  16. الگوریتم کبوتر
  17. الگوریتم موبایل گدون
  18. الگوریتم رنک برین
  19. الگوریتم موش کور
  20. الگوریتم فِرد
  21. الگوریتم مدیک یا طبی
  22. الگوریتم برت
  23. الگوریتم موبایل فرست ایندکس
  24. الگوریتم E-A-T
  25. الگوریتم MUM

شاید تمامی این الگوریتم ها به صورت مستقیم بر وب سایت شما تاثیر نداشته باشند ولی برخی بر حوزه محتوا، برخی محصول و برخی کل وب سایت تاثیر چشمگیری خواهند داشت، پس بررسی بعضی از مهمترین این الگوریتم ها رو با هم خواهیم داشت تا ببینیم برای کسب و کارهای شما کدام الگوریتم تاثیر گذار هستند. در ضمن زمانی که طراحی سایت رو انجام میدید باید به برخی از این الگوریتم ها دقت داشته باشید و اصول طراحی رو رعایت کنید. در انتهای مطلب برخی از آپدیت های جدید الگوریتم ها رو که مربوط به سال 2022 و 2021 هستند با هم بررسی میکنیم.

الگوریتم پیج رنک از لیست الگوریتم های گوگل
الگوریتم پیج رنک از لیست الگوریتم های گوگل

اولین الگوریتم گوگل پیج رنک “Google PageRank Algorithm”

میتونم بگم جزو اولین الگوریتم های گوگل هست که در پس زمینه الان هم ادامه داره، این الگوریتم در در اواخر قرن بیستم معرفی شد که سایت ها رو رتبه بندی میکرد و براساس همین رتبه بندی سایت ها در نتایج نشان داده میشدند. الگوریتم به این شکل کار میکرد که ابتدا لینک های وارد شده به یک دامنه را محاسبه میکرد و هر سایتی که تعداد لینک ورودی بیشتری داشت رتبه بهتری هم میگرفت ولی خب سئو کاران با ساخت لینک های انبوه رتبه سایت خود را بالا میبرند و همین باعث ضعف این الگوریتم شد و گوگل به فکر توسعه و کم رنگ کردن اون افتاد.

قدیمی ولی مهم : الگوریتم تپه “Hilltop Algorithm”

در لیست الگوریتم های گوگل باید مهمترین الگوریتم را که در سال 2004 شروع به کار کرد رو بیاریم، این الگوریتم به کمک الگوریتم پیج رنک اومد تا به کاربران نتیجه درست تری نمایش داده بشه، هدف این الگوریتم هدف شناختن صفحات معتبر که در نتایج نمایش میشد بود، چون اون موقع گوگل به این اندازه هوشمند نشده بود، و همچنین ممکن بود وقتی کلمه ای جستجو میکردید نتایج مشابه رو هم به شما نمایش بده و همین باعث رنجش کاربران میشد و این الگوریتم به کمک گوگل آمد و همچنان هم از اون استفاده میشه ولی بسیار پیشرفت کرده

الگوریتم رقص گوگل “Google Dance”

شاید این روزها بحث های زیادی در خصوص الگوریتم دنس وجود داشته باشه و بگید این الگوریتم در لیست الگوریتم های گوگل نیست ولی من در لیست براتون قرار دادم تا با این واقعیت که گوگل به محتوا و صفحات تازه که از قبل هیچ رتبه ای ندارند فرصت حضور هرچند کوتاه در نتایج بالا رو میده تا بسنجه که ایا این مطلب ارزش دیده شدن داره یا خیر و سپس وارد رتبه بندی خود کنه، این الگوریتم به این شکل کار میکنه که صفحه شما رو به مدت خیلی کوتاه در رتبه ها 1 تا 5 نمایش میده و میزان کلیک، مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه و عکس العملی های نشان داده شده رو بررسی میکند و اگر از نظر گوگل برای کاربر مفید باشه این الگوریتم رو به تعداد زیادی تکرار میکنه. و در انتها رتبه شما فیکس خواهد شد.

الگوریتم سندباکس “Google Sandbox”

یکی از الگوریتم های تایید نشده گوگل است که با بررسی پتنها های ثبت شده به دست اومده، این الگوریتم در سال 2004 مورد استفاده قرار گرفت و همچنان هم ازش استفاده میشه، این الگوریتم سایت های تازه تاسیس رو به مدت حدود 6 ماه در سند باکس خود قرار میده و فعالیت ها و محتواها رو بررسی میکند تا محتوای اسپم به کاربر نمایش ندهد و تمام فعالیت های شما اعم از بک لینک و …. مورد بررسی قرار میگیره که باید مراقب باشید کارهای خطا و خلاف قوانین رو در این مدت به شکل واضح انجام ندید.

الگوریتم کافئین “Caffeine Algorithm”

گوگل هزینه و زمان زیادی برای این الگوریتم صرف کرد که این الگوریتم در سال 2010 جزو مهمترین الگوریتم های جستجوی گوگل معرفی شد، راه اندازی اون 1 سال زمان برد، این الگوریتم یکی از نوین ترین روش های ایندکس کردن مطالب و صفحات بود، شاید سوال براتون باشه که چرا و چطور؟ قبل از ارائه این الگوریتم ربات های گوگل فقط مطالب جدید رو میتونستند ایندکس کنند و در ایندکس و بررسی مطالب گذشته مشکل زیادی داشتند که با الگوریتم جدید این مشکل برطرف میشد و باعث شد سایت های مختلف به ویرایش مطالب قدیمی اقدام کنند و رتبه بهتری بگیرند.

پاندا مدرن ترین الگوریتم سئو “Panda Algorithm”

همانطور که مدام تکرار میکنیم ، گوگل تلاش میکنه که به کاربر بهترین نتیجه رو نشون بده و باید تا جایی که میتونه محتوای اسپم رو از بین ببره، گوگل قبل از ارائه این الگوریتم به صورت رسمی اون رو یک سال به صورت زیر پوستی امتحان کرد و بعد در سال 2011 اون رو ارائه داد که دنیای سئو و وب رو به شدت مورد تاثیر قرار داد، جالب هست بدونید که چون عملکرد و اهمیت این الگوریتم در سال هایی که مورد استفاده قرار گرفت به شدت بالا رفت که در سال 2016 گوگل این الگوریتم به هسته جستجوی خود اضافه کرد و الان عضو جدا نشدنی الگوریتم های جستجوی گوگل هست. این الگوریتم بیشتر روی محتوای بی کیفیت تاثیر گذاشت و سایت هایی که محتوای بی کیفیت و سطح پایینی ارائه میکردند تاثیر گذاشت.

پاندا از الگوریتم های جدید گوگل و مهم
پاندا از الگوریتم های جدید گوگل و مهم

این الگوریتم مستقیم بر پنالتی شدن وب سایت ها تاثیر داره و اگر محتوای تکراری، سرقت شده و اسپم تولید کنید بعد از گذشت مدتی پنالیتی خواهید شد و همین هم باعث از بین رفتن وب سایت شما خواهد شد. سعی کنید تا جایی که میتونید محتوای کپی استفاده نکنید و همیشه محتوای یونیک برای وب سایت تهیه کنید، الگوریتم پاندا به سایت هایی که صرفا به سایت های مختلف لینک فروشی میکنند و یا محتوای خیلی کوتاه در سایت منتشر میکنند حساس هست.

الگوریتم مهم در محتوا: دزد دریایی “Pirate Algorithm”

قانون کپی رایت و سرقت ادبی برای گوگل خیلی مهم هست و این الگوریتم روی سایت هایی که در زمینه فیلم، موسیقی، کتاب و… که بدون کپی رایت فعالیت میکنند تاثیر گذاشت، همانطور که از اسم الگوریتم مشخص هست گوگل با این الگوریتم مطلب و محتوای سایت شما را از نظر دزدی ادبی و کپی رایت بررسی میکند و اگر محتوای تکراری، کپی شده و… منتشر کنید مورد عنایت خود قرار خواهد داد. این الگوریتم از سال 2012 شروع به کار کرده و همچنان با قدرت بالایی به کار خود داره ادامه میده. شاید نتوان دقت قابل اندازه گیری از اون داشته باشیم چون در زبان های مختلف میزان دقت این الگوریتم متفاوت است، مخصوصا در وب فارسی که میشه گفت خیلی کم سایت های مختلف تحت تاثیر اون قرار گرفتن. ولی این رو بدونید با آپدیت های روزانه و تقویت اگوریتم ها و هوش مصنوعی بهتره از محتوای یونیک برای وب سایت خودتون استفاده کنید.

الگوریتم مهم تازگی محتوا “Freshness Algorithm”

در لیست الگوریتم های جدید گوگل میتوان به تازگی محتوا (Freshness) اشاره کرد که بیشتر سایت های خبری و موضوعات ترند رو تحت تاثیر خود قرار داده است و به این شکل عمل میکند که محتوا های تازه، به روز و مرتبط با موضوعات روز رتبه بهتری میگیرند، مثلا زمانی که کرونا یا انتخابات ترند روز باشه محتواهایی که در این زمینه نوشته میشود، شانس بالایی در کسب رتبه خواهند داشت. این الگوریتم از سال 2011 فعال شده و روز به روز تقویت شده است.

پنگوئن مهمترین الگوریتم بک لینک “Penguin Algorithm”

در لیست الگوریتم های جدید گوگل باید این الگوریتم حتما اضافه بشه چون مهمترین الگوریتم در بخش لینک های خارجی هست، در سال 2012 گوگل پنگوئن رو معرفی کرد و در سال 2016 بزرگترین آپدیت خودش رو تجربه کرد. و وظیفه اون این هست که کیفیت لینک های داده شده به یک وب سایت رو مورد بررسی قرار میده و اگر سایتی لینک های پولی و یا بی کیفیت خریداری یا ایجاد کرده بود رو جریمه کنه، این زمانی برای گوگل مهم شد که بعد از الگوریتم پیچ رنک سایت های مختلف شروع به ساخت لینک های مختلف شدند و نتایج رو به شدت مورد تاثیر خودشون قرار دادند. این الگوریتم در سال های گذشته آپدیت های مختلفی داشته و هوشمند تر شده و اگر صفحه از سایت (تا قبل از آپدیت 2016 کل سایت رو مورد عنایت قرار میداد) رو تشخیص بده که لینک پولی خریده از نتایج حذف خواهد کرد.

پنگوئن برای لینک سازی
پنگوئن برای لینک سازی

 

الگوریتم ونیز (Venice Algorithm)

شاید سئو محلی رو شنیده باشید، به این معنی است که نتایج بر اساس محلی که کاربر جستجو کرده نمایش داده شود، گوگل در سال 2012 به لیست الگوریتم های جستجوی گوگل ونیز رو اضافه کرد که با تشخیص IP کاربر و موقعیت جغرافیایی اون نتایج مرتبط رو نشون میداد مثلا اگر کسی سئو در زنجان رو جستجو میکرد به اون کسب و کارهایی که در زنجان مشغول به سئو و طراحی سایت در زنجان بودن رو نشان میده.

الگوریتم مرغ مگس خوار “Hummingbird Algorithm”

این الگوریتم رو میشه یکی از الگوریتم های مهم جستجوی گوگل دانست که به مفهوم کوئری که جستجو میشه مرتبط است، در سال های گذشته وقتی کاربر عبارتی رو جستجو میکرد محتوا یا محصولی به آن نمایش داده میشد که اون کلمه در محتوا وجود داشت ولی با اضافه شدن الگوریتم مرغ مگس خوار مترادف ها ، مفهوم صفحه و… مورد بررسی قرار میگیرد و بهترین و نزدیک ترین صفحه به کاربر نمایش داده میشود. هدف اصلی گوگل از این الگوریتم توسعه سرچ صوتی هست که در این روزها بسیار گسترش داده شده و مورد توجه کاربران قرار گرفته است. به همین خاطر استفاده از کلمات مترادف و LSI از اهمیت بالایی برخوردار شده و تمرکز بر یک کلمه مفهومی ندارد. جالب است بدانید که این الگوریتم برعکس پنگوئن هیچ جریمه ای رو برای شما در نظر نگرفته و فقط صفحه را در نتایج نمایش نمیده.

الگوریتم کبوتر کمک کننده ونیز Pigeon Algorithm

دقیقا یک سال بعد از معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل تصمیم گرفت که سئو محلی که در الگوریتم ونیز مورد توجه بود رو بهبود بده ولی این وسط این الگوریتم با ونیز یک تفاوت ریز داره و اونهم اینه که علاوه بر اینکه صفحات رو مورد بررسی قرار میداد در کنارش مکان ها و کسب و کارهایی که روی نقشه گوگل هم ثبت شده بودند رو بررسی میکرد.

الگوریتم رنک برین Rank Brain

میتونم به جرئت بگم که گوگل با ارائه و پیاده سازی این الگوریتم قدرت خودش رو به رخ بقیه کشید، این الگوریتم از هوش مصنوعی فوق العاده ای برخوردار هست که میتونه معنی و مفهوم کلماتی که نمیدونه (یعنی از قبل براش ثبت نشده هست) رو با سرچ کاربر یاد بگیره و همین باعث میشه که به راحتی نتایج مرتبط با سرچ کاربر رو بتونه نمایش بده، این الگوریتم در سال 2015 ارائه شد و بعد از فعال شدن آن کاربران تجربه خوبی از سرچ کسب کردند. و برای اینکه بعد از این الگوریتم بتونی رتبه خوبی کسب کنید باید محتوای با کیفیت تری ارائه کنید.

الگوریتم رنک برین
الگوریتم رنک برین

 

مهمترین الگوریتم سالهای اخیر گوگل برت BERT

بعد از ارائه الگوریتم رنک برین، در لیست الگوریتم های جدید گوگل برت جای داره که این هم همانند برین یک ماشین خود یادگیر با استفاده از شبکه عصبی هست که مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers می باشد یعنی “رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل‌ها” این الگوریتم به راحتی با استفاده از کلمات قبلی و بعدی معنی عبارت جستجو شده رو درک میکند و بر همین اساس میتونه نتایج بهتری به کاربر نشون بده

الگوریتم جنجالی E-A-T

در لیست الگوریتم های جستجوی گوگل میریسیم به جنجالی ترین الگوریتم که بسیاری از کسب و کارها رو از سال 2019 تحت تاثیر خودش قرار داده، EAT سایت های مالی، سلامت و حقوقی رو تحت تاثیر قرار میده، کلمه EAT مخفف، Authoritativeness, Trustworthiness , Expertise است که به دنبال انبار و اعتماد است.

در ابتدا این الگوریتم رو YMYL میدانستند که بر روی سایت هایی که با سرمایه و زندگی کاربران در ارتباط بود میشناختند که گوگل هدف از این الگوریتم رو حفظ پول و جان مردم میدونست ولی الان قصد داره که به صورت گسترده در تمامی حوزه ها اون رو گسترش بده، این الگوریتم میگه کسانی که در زمینه های سلامت فعالیت میکنند باید خودشون متخصص اون حوزه باشند تا محتوای قابل اعتمادی به کاربر ارائه بشه، مثلا در بخش پزشکی باید یک پزشک مطالب مرتبط با دارو و تداخل های اون رو بنویسه

چرا گوگل الگوریتم های خودش رو به روز میکنه؟

برای اینکه بتوان نتایج بهتری به کاربر نمایش داد گوگل مجبور هست تقریباً هر روز الگوریتم خود را به‌روزرسانی کنه همچنین در کنار این آپدیت های الگورتیم گوگل سالی دو تا سه بار به‌روزرسانی‌های هسته را منتشر می‌کنه که می‌تواند تأثیر نسبتاً زیادی بر رتبه‌بندی داشته باشه. به عبارت دیگر، همه چیز تغییر می کنه و سایت هایی که قوانین رو رعایت نکردن رتبه از دست خواهند داد. مهم است که در مورد فاکتورهای رتبه بندی گوگل به روز بمانید تا به دلیل جریمه گوگل یا تغییر در هدف جستجو از SERP ها عقب نمونید. برخی از به‌روزرسانی‌های اصلی گوگل شامل موارد زیر است:

  1. به روز رسانی هسته داخلی
  2. RankBrain
  3. پاندا
  4. پنگوئن
  5. کبوتر
  6. رنک برین

البته، این یک لیست خیلی کامل نیست. جالب هست بدونید که در سال‌های اولیه، گوگل فقط تعداد کمی از الگوریتم‌های خودش رو به‌روزرسانی میکرد. ولی این روزها برای رسیدن به نتیجه بهتر هر سال یک الی دو بار به روز رسانی هسته و الگوریتم های مختلف رو انجام میده، در ادامه برخی از آپدیت هایی که جدیدا انجام شده رو با هم بررسی میکنیم :

به روز رسانی الگوریتم بررسی محصول Product Review

گوگل الگوریتم بررسی محصول رو در تاریخ 20 سپتامبر 2022 شروع کرد و در 26 سپتامبر آن را تکمیل کرد.

به روز رسانی الگوریتم هسته گوگل

گوگل بروزرسانی هسته خودش رو در تاریخ 12 سپتامبر 2022 شروع و در 26 سپتامبر به پایان رساند که تغییر ات زیادی در نتایج بعد از این به روز رسانی انجام شد.

به روز رسانی الگوریتم های مربوط به سئو محلی

این به روز رسانی از 30 نوامبر 2021 شروع شد و در 8 دسامبر 2021 به پایان رسید.

چرا گوگل الگوریتم های مختلف رو تست میکنه؟

همانطور که در کل مطلب گفتیم و لیست الگوریتم های گوگل رو با هم بررسی کردیم ، مشاهده کردید که تمرکز گوگل این هست که بهترین نتیجه و نزدیک ترین نتیجه را به کاربر نشون بده تا بتونه کسب و کار خودش رو گسترش بده، و همچنین بخاطر بزرگ شدن و گسترش دنیای و اضافه شدن روزانه هزاران مطلب در این بستر باید موتورهای جستجو بتوانند از بین این مطالب بهترین مطلب رو نمایش بدن و همچنین به کسب و کارهایی که تازه متولد میشن هم اجازه نشان دادن خود داده شود. الگوریتم های جدید گوگل این امکان رو فراهم کردن که در عرض چند ثانیه بهترین نتیجه برای کاربر به نمایش در بیاد.

نتیجه گیری لیست الگوریتم های جستجوی گوگل

ما در این مطلب برای اینکه شما بتوایند یک سئو اصولی و درست انجام بدید ، قوانین و الگوریتم هایی که موتور جستجو بر اساس اون کار میکنه رو قرار دادیم سعی کردیم توضیح کوتاهی در خصوص هر کدام بدیم تا بتوانید سایت های خودتون رو به راحتی برای انواع موتور جستجو سئو (بهینه) کنید و با رعایت این دستور العمل ها باعث افزایش ورودی و بهبود فروش کالا و خدمات خود شوید. تیم دیجیتال مارکتیگ جرگه با داشتن متخصیص مختلف میتونه به راحتی به شما کمک کنه تا رشد کسب و کارتون رو انجام بدید.

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید