پرش لینک ها

طراحی سایت چیست ؟ از سیر تا پیاز طراحی وب سایت !

طراحی سایت چیست ؟

چند سال پیش طراحی سایت یا Web Design و برنامه نویسی واژه غریبی بود ولی امروزه با توجه به فراگیر شدن اون همه جا داریم در مورد این واژه میشنویم حالا  قبل از اینکه بریم ببینیم طراحی سایت چیست ، باید با چندتا اصلاح اولیه آشنا بشیم اول کار اونارو میگم و بعد میریم سراغ طراحی سایت ، پس اگه حوصله خوندن نداری برو مستقیما تیتر طراحی وب سایت رو بخون !

وب چیست ؟

وب اسم رایج World Wide Web به معنی شبکه جهانی وب هستش ، به نحوی میشه گفت وب زیر مجموعه ای از اینترنت است که شامل صفحاتی است که توسط یک مرورگر وب قابل دسترسی است . خیلی ها فکر میکنن که وب همون اینترنت هستش در حالی که دارن اشتباه میزنن !!

اصطلاح اینترنت در واقع به شبکه جهانی سرورها اشاره داره که اشتراک گذاری اطلاعات رو که از طریق وب انجام می شود امکان پذیر می کنه. بنابراین، اگرچه وب بخش بزرگی از اینترنت را تشکیل میده، اما اون یکی و یکسان نیستند.

وب سایت چیست ؟

تا الان بارها و بارها اسم وب سایت رو شنیدید آیا شما هم کنجکاو هستید که بدونید اصلا وب سایت چیه ؟ حالا که با وب آشنا شدیم قدیم بعدی اینه بدونیم وب سایت سایت چیه ؟

وب سایت مجموعه ای از صفحات در دسترس عموم و مرتبط به همدیگه هستش که یک نام دامنه واحد رو به اشتراک میگذاره . اگه بخوام به زبان ساده تر بگم دامنه سایت ما که jargeh.com  هستش رو در نظر بگیرید تعدادی صفحات مختلف داره مثلا طراحی سایت ، تماس با ما و … و شما به همه اینا دسترسی دارید و برای رفتن به صفحه دیگه از سایت جرگه شما نمی تونید اسم دامنه رو عوض بکنید فقط باید ادرس بعد از دامنه رو عوض بکنید تا صفحه باز بشه .

همه وب‌سایت‌های در دسترس عموم با هم، شبکه جهانی وب ( World Wide Web ) رو تشکیل می‌دهند. همچنین وب سایت های خصوصی وجود داره که فقط از طریق یک شبکه خصوصی قابل دسترسی هستند، مثل وب سایت داخلی یک شرکت که برای کارمندان اون شرکت  .

طراحی سایت چیست ؟

حالا که با وب و وب سایت آشنا شدیم میرسم به بحث شیرین طراحی سایت ! برای توضیح طراحی سایت ( Web Design ) باید گفت که : طراحی سایت یک فرآیند توسعه وب برای ایجاد یک وب سایت است . بازم به زبان ساده تر بخوام بگم طراحی سایت به مراحلی گفته میشه که در نهایت به شما یه سایتی در بستر وب داده میشه که به وسیله اون می تونید شرکت ، محصولات و یا خدمات خودتون رو به مشتریا معرفی بکنید .

طراحی سایت هم مثل همه کارهای دیگه نیازمند ابزاراهایی است مثلا برای ساختن یک ساختمان شما اول از همه نیاز به یک زمین دارید بعد از خرید زمین ، مهندس معمار طرح ساختمان را طراحی می کند و بعد از آن ابزار ها و لوازم رو خریداری می کنند و کار ساخت ساختمان شروع میشه و در مدت زمان تعیین شده  تموم میشه .

حالا توی طراحی سایت هم همین رو داریم ، اول از همه شما باید دامنه ای برای خودتان بخرید بعد از خرید دامنه باید هاست رو خریداری بکنید و بعد از آن طراح سایت ، طرح سایت شما را آماده میکند و بعد از تایید طرح ، کار برنامه نویسی اون شروع میشه . طراحی وب سایت در گذشته فقط روی مرورگر دسکتاپ متمرکز بود ولی بعد از سال 2014 طراحی سایت برای موبایل و تبلت هم اهمیت زیادی پیدا کرد و امروزه یکی از الزامات طراحی سایت محسوب میشه .

طراحی اصولی سایت چگونه انجام میشود ؟

حالا که با طراحی سایت چیست آشنا شدیم بریم سراغ مراحل کار طراحی سایت ، سایت هایی که به صورت اصولی طراحی میشوند این مراحلی که در ادامه میگم رو حتما باید داشته باشند.

مرحله اول : طراحی وایرفریم

اول از هر کاری با توجه به جلساتی که با کارفرما انجام میشه کار طراحی وایرفریم شروع میشه ، توی این مرحله با توجه به نیاز مشتری و بر اساس برند و مستندات جمع اوری شده یک نمای کلی از سایت را طراحی میکنیم. این طرح فقط طرح کلی است و فقط چیدمان المان ها و تعیین جایگاه طراحی میشود .

کار طراحی وایرفریم توسط ui/ux کار انجام میشه .

طراحی رابط کاربردی ، مراحل طراحی سایت
طراحی رابط کاربردی ، مراحل طراحی سایت

مرحله دوم : طراحی گرافیگی وب سایت

بعد از تایید وایرفریم توسط مشتری کار به جزيیات میرسه و در این مرحله با استفاده از نرم افزارهای مخصوص رنگ بندی و گرافیک سایت انجام میشه . این مرحله هم توسط ui/ux کار انجام میشه .

مرحله سوم : کد نویسی توسط برنامه نویس

تصمیماتی که در این مرحله گرفته می شود براساس هزینه ها و نیاز مشتری انجام میشه و در این مرحله تصمیم گرفته میشود که سایت را با سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس ، جوملا و … بسازن یا بصورت اختصاصی سایت را پیاده سازی کنند .

مرحله چهارم : تست

بعد از طراحی سایت باید تست های نهایی روی سایت انجام بشه تا هیچ مشکلی نداشته باشه ، در این مرحله قبل از تحویل سایت به کارفرما تست های لازم انجام میشه و اگه مشکلی وجود داشته باشه باید مشکل حل بشه .

مرحله پنجم : تحویل سایت

بعد از تست های لازم ، سایت به کارفرما تحویل داده میشه و کار طراحی سایت در این مرحله تموم میشه ولی کار سئو سایت و تولید محتوا آغاز میشه .

 

طراحی سایت چیست و مراحل آن
طراحی سایت چیست و مراحل آن

 

تفاوت بین طراحی سایت و توسعه وب چیست؟

اگر توی حوزه تکنولوژی باشید خیلی بیشتر با این دوتا واژه برخورد کردید و شاید برای شما هم سوال باشه که چه تفاوتی بین طراحی سایت و توسعه وب هستش ؟

ساده بخوام بگم طراح وب فقط ظاهر و زیبایی سایت و هم چنین تجربه کاربری رو انجام میده و بیشتر روی زیبایی سایت و مواردی مثل رنگ و تایپوگرافی ، تجربه کاربری و … تمرکز داره  ولی توسعه دهندگان وب با نوشتن کد های لازم با استفاده از زبان های برنامه نویسی طرحی که طراح درست کرده است را پیاده سازی میکنه .

این دو تا کار خیلی به هم شبیه هستند و در سال های قبل هر دوتا کار رو یه نفر انجام میداد ولی امروزه با توجه به تخصصی شدن کارها بهتر است که طرح سایت توسط طراح سایت آماده بشه و کد نویسی و پیاده سازی اون توسط توسعه دهنده وب انجام بشه .

الان در خیلی از جاها به اشتباه مرسوم شده و به جای اینکه از توسعه دهنده وب استفاده کنیم از طراح سایت استفاده میکنیم .

چند نوع طراحی سایت وجود دارد؟

به صورت کلی تر بخوام بگم سایت ها میشه به دو صورت داینامیک و استاتیک پیاده سازی کرد که در ادامه هر کدوم از ویژگی های اینا رو کامل توضیح میدم .

استاتیک

این نوع سایت ها در سال های قبل خیلی استفاده میشد ولی امروزه استفاده از این سایت خیلی خیلی کم شده چون دیگه کاربری نیستند ! حالا بریم ببینیم چرا کاربردی نیستند ؟

سایت های استاتیک فقط قسمت فرانت اند رو دارند و هر کدوم از صفحات سایت به صورت جدا نوشته شده و روس سرور بارگذاری شده و نکته مهم این است که امکان تغییر محتوای سایت توسط مدیر سایت وجود نداره و اگر تغییری بخواید مثلا حتی بخواید یه کلمه رو عوض کنید باید این کار توسط برنامه نویس انجام بشه و شما خودتون نمی تونید تغییری توی سایت بدید.  قبلا از این نوع سایت ها برای معرفی شرکت های کوچیک استفاده میشد .

داینامیک یا پویا

سایت های داینامیک پویا هستند یعنی به راحتی شما میتونید قسمت های مختلف رو تغییر بدید و حتی صفحات جدید نیز اضافه بکنید بدون اینکه نیازی به برنامه نویسی داشته باشید . در این نوع سایت ها برنامه نویس ها محیطی را اماده می کنند که مدیران به راحتی می توانند تغییرات لازم را در وب سایت انجام دهند و حتی صفحات لازم را هم ایجاد کنند .

امروزه اکثر سایت ها از این نوع سایت هستند و به راحتی میشه تغییرات لازم رو در سایت اعمال کرد.

 

انواع طراحی سایت
چند نوع طراحی سایت وجود دارد؟

 

سایت اختصاصی بهتر است یا سایت وردپرسی ؟

خیلی از سوال هایی که از ما میشه اینه که آیا سایتمون رو به صورت اختصاصی درست بکنیم یا سایت رو با وردپرس درست بکنیم ؟ در خیلی از موارد مشاوره های اشتباه به فرد داده میشه چون اونی که مشاوره میده سود خودش رو در نظر گرفته و شرایط طرف مقابل رو اصلا در نظر نگرفته .

زیاد طولش ندم ، در جواب این سوال باید گفت که اول از همه باید شرایط و نیازهای مشتری رو در نظر بگیریم ، چون کسی که کسب و کار کوچیک داره و توان پرداخت هزینه زیادی رو نداره بهترین کار ساخت سایت با وردپرس هستش به شرطی که امکانات خاصی نخواد که نیاز به برنامه نویسی داشته باشه . ولی در مقابل کسی که یک ایده جدید داره و این ایده فیچر های خاصی داره که نمیشه با وردپرس پیاده سازی اون موقع بهترین کار طراحی سایت اختصاصی است .

یکی از مواردی هم که میشه سایت رو با وردپرس پیاده کرد ساخت سایت فروشگاهی هستش اگه طرف یه پیج اینستاگرامی داره و میخواد ساخت سایت برای پیچ اینستاگرام رو انجام بده یکی از بهترین گزینه ها استفاده وردپرس است.

 

اگر نیاز به مشاوره در این زمینه داشته باشید می تونید با مشاوران آژانس دیجیتال مارکتینگ جرگه تماس بگیرید .

 

چگونه یک وب سایت راه اندازی کنم؟
چگونه یک وب سایت راه اندازی کنم؟

 

چگونه یک وب سایت راه اندازی کنم؟

خب تا اینجا با کلی مفاهیم طراحی وب آشنا شدید و امیدوارم که با طراحی سایت چیست نیز هم آشنا شده باشید ، حالا بیاید بهتون توضیح بدم که چجوری یه سایت راه اندازی بکنید .

برای راه اندازی سایت اول کار به موارد زیر نیاز داریم :

  1. دامنه
  2. هاست یا سرور

دامنه :

دامنه یا همون اسم سایت شما که باید اول از همه اون رو بخرید ، دامنه ها دارای پسوند های مختلفی هستند مانند : com , net , org , ir و .. مثلا دامنه سایت جرگه jargeh.com هستش .

پس اول کار باید دامنه بخرید برای خرید دامنه میتونید به هاستینگ هایی که این کار رو انجام میدن رجوع کنید و دامنه مد نظرتون رو بخرید ولی نکته مهمی که باید در نظر بگیرید اینه که دامنه باید کوتاه باشه و در ذهن کاربر بمونه تا بتونه راحت سرچ بکنه .

هاست یا سرور :

هاست با سرور یکم فرق داره ولی نمیخوام وارد جزئیات بشم شما همون هاست رو در نظر بگیرید ، حالا که دامنه رو گرفتید باید جایی باشه عکس و فیلم و کدهای سایت رو اونجا قرار بدیم تا افراد دیگه هم بتونن به اونا دسترسی داشته باشند برای این کار یه هاست میگیرم و همه چیزهایی که میخوایم به کاربر نشون بدیم رو توی اون هاست آپلود میکنیم .

حالا بعد از این که اینا رو تهیه کردید اگه برنامه نویسی و طراحی سایت بلد باشید که خوش به حالتون ولی اگه برنامه نویسی و طراحی سایت بلد نباشید باید این کار رو به کسی بدید که توی کارش حرفه ای باشه و به بهترین شکل ممکن کار طراحی سایت شما رو انجام بده .

اگر نیاز به طراحی سایت داشته باشید می تونید کار طراحی سایت خودتون رو به آژانس دیجیتال مارکتینگ جرگه بسپارید.

طراحی سایت چقدر درامد دار

در مورد درآمد طراحی سایت باید بگم که مثل همه کار ها کسی رو داریم که نمیتونه با کار طراحی سایت خرج خودش رو دربیاره ولی کسی رو داریم که با این کار درآمد خیلی زیادی داره ، الان کسی که کار طراحی سایت رو انجا میده و توی کارش حرفه ای باشه به راحتی میتونه خیلی بیشتر از یه کارمند پول دربیاره . در مورد میزان پول طراح وب سایت نمیشه مبلغ خاصی رو گفت ولی الان حداقل حقوقی که برای طراح وب سایت پزداخت میشه ۱۰ میلیون تومن هستش و هر طراح سایتی میتونه بنا به پروژه هایی که انجام میده درآمد های زیادی داشته باشه .

امروزه کار طراحی سایت درآمد خوبی داره و با توجه به اینکه لازم نیست در  این کار به صورت فیزیکی در جایی حضور داشته باشید می تونید به راحتی پروژه های مختلفی رو از سایت هایی مثل پونیشا و انجام میدم و … بگیرید و در خانه کار رو انجا بدید . اگه به دنبال مهاجرت هم باشید این کار یکی از کارهایی است که الان در خارج از کشور پذیرش خوبی داره و به راحتی میتونید job offer بگیرید .

طراحی سایت را از کجا شروع کنیم؟

حالا با توجه به توضیحاتی که در این مقاله طراحی سایت چیست دادیم شاید علاقه مند باشید که طراح سایت بشد حالا برای تبدیل شده به طراحی شاید باید این مواردی که در ادامه بهتون میگم رو یاد بگیرید . قبل از ادامه فقط این نکته یادتون باشه توی این کار همیشه باید در حال یادگیری باشید چون هر روز یه تکنولوژی جدیدی میاد که باید یاد بگیرید و اگر به روز نباشید خیلی زود از دور خارج میشید.

الان چیزهایی که میگم مربوط به شغل توسعه دهنده وب هستش ولی رایج هستش که میگن طراح سایت ! این نکته را هم باید بگم که کار طراحی سایت به دو تا بخش فرانت اند و بک اند تقسیم میشه و اینجا میخوایم بخش فرانت اند رو توضیح بدیم :

1- یادگیری HTML

اول از همه باید HTML رو یاد بگیرید html مخفف Hyper Text Markup Language هستش و یک زبان برنامه نویسی نیست و یک زبان نشانه گذاری است . بدنه و ساختار اصلی سایت رو با استفاده از HTML درست میکنیم . این زبان با استفاده از تگ ها کار میکنه و برای آموزش HTML می تونید از سایت های مختلف کمک بگیرید .

2- یادگیری CSS

بعد از یادگیری html باید CSS رو یاد بگیرید ، با استفاده از CSS می تونید ظاهر سایت رو درست بکنید و خصوصیاتی مثل فونت ، رنگ ، نحوه چیدمان و … تغییر بدید .

3- یادگیری جاوا اسکریپت

اگه HTML و CSS رو یاد بگیرید فقط می تونید سایت های استاتیک درست بکنید و برای اینکه سایت رو داینامک بکنید باید از زبان های برنامه نویسی مانند جاواسکریپت و … استفاده بکنید .

به زبان ساده تر بخوام بگم بدن انسان رو در نظر بگیرید ، HTML مثل استخوان بندی  و اسکلت بندی بدن هستش و لباس و ظاهر مثل CSS هستش و جاوا اسکریپت هم مثل اعصاب در نظر بگیردید که برای حرکت دادن بدن  و.. استفاده میشه .

حالا اینایی که گفتم مربوط به بخش فرانت اند بود و اگه میخواید قسمت بک اند سایت رو یاد بگیرید باید زبان های برنامه نویسی سمت سرور رو یاد بگیرید از زبان های سمت سرور می تونید PHP ، Java Script و .. رو یاد بگیرید .

 

طراحی سایت را از کجا شروع کنیم
طراحی سایت را از کجا شروع کنیم؟

 

مراحل بعد از طراحی سایت

اکثر افراد دید اشتباهی نسبت به طراحی سایت دارند یعنی فکر میکنن که بعد از زدن سایت مشتریا گریبان دریده و بسوی اون خواهند شتافت ! ولی ای دل غافل که این تازه اول راهه ، بعد از طراحی سایت شما برای معرفی و نشون دادن محصول یا خدماتتون به بقیه مردم باید کار تولید محتوا و سئو رو شروع کنید .

حالا در این بین اگر توی سایتی که درست کردید اصول SEO ( Search Engine Optimization ) بصورت کامل رعایت شده باشه خوش به حالتون چون کار سئو براتون آسون میشه ولی اگه سایت شما به صورت اصولی سئو نشده باشه و از لحاظ کد نویسی مشکلی داشته باشه به مشکل بر میخورید .

تا اینجای مطلب طراحی سایت چیست که اومدیم یه تبلیغ کوچولو هم بکنیم ! آژانس دیجیتال مارکتینگ جرگه همه سایت هایی که درست میکنه منطبق با اصول سئو و الگوریتم های گوگل هستش چون در کنار تیم طراحی تیم سئو هم حضور داره تا تمام نکات فنی سئو هم توی طراحی سایت رعایت بشه .

 

کار طراحی سایت مثل همه کارها نیاز به تمرین داره چه بسا افراد خیلی زیادی که با چند روز کلاس رفتن و فیلم دیدن میگن که برنامه نویس یا طراح سایت شدن ولی طراح سایت و برنامه نویس موفق کسی است که تمرین های لازم رو انجام داده باشه و تجربه خوبی هم در این بین کسب کرده باشه . ولی هر کسی که با شیرینی این کار آشنا بشه خیلی زود میتونه طراحی سایت رو یاد بگیره ولی برای موفق شدن در این مسیر باید تمرین بکنید و هی از این شاخه به اون شاخه نپرید .

 

به نظر شما یه طراحی سایت خوب به چه شکلی باید انجام بشه ؟ آیا طراحی سایت کار آسانی است !

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید