پرش لینک ها

تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی و انتخاب بهترین گزینه

تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی

شاید اولین سوالی که موقع طراحی سایت به ذهن شما میاد اینه که تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی در چی هست و کدوم برای کسب و کار شما بهتر جواب میده، این کاملا بستگی به نوع، اندازه و نیازهای کسب و کار داره، بیشتر سایت های فروشگاهی و شرکتی نیاز به طراحی اختصاصی ندارند و میشه به راحتی با استفاده از وردپرس در کمترین زمان ممکن بهترین سایت که نیازشون رو پاسخ بده داشته باشند که در مقابلِ سایت اختصاصی مقرون به صرفه و با امکانات بالا باشد. ولی زمانی که شما میخواهید خدماتی خاص رو به مشتری ارائه بدید که نمیشه با استفاده از وردپرس پیاده سازی بشه و یا کسب و کارتون خیلی بزرگ شده باید به سمت سایتی برید که مخصوص شما طراحی و کد نویسی شده باشه که خود همین طراحی سایت مراحل مختلفی داره که در ادامه با هم بررسی میکینم. اگر میخواهید در خصوص طراحی سایت چست اطلاعات کسب کنید حتما مطلب قبلی ما رو مطالعه کنید.

بیاید ببینیم اصلا وردپرس چیست؟

نمیدونم چقدر با وردپرس آشنایی دارید ولی برای اینکه بتونم یک تحلیل درست از تفاوت طراحی سایت وردپرسی با کدنویسی شده داشته باشم، بهتره یک تعریف کلی از سیستم مدیرت محتوای وردپرس برای شما ارائه کنم، مطمئنم هرجا برای طراحی سایت رفته باشید اسم وردپرس، جوملا و… رو شنیدید و این سوال براتون پیش اومده که اصلا  (WordPress) وردپرس چیست؟ وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا سایت ساز است که شما میتویند از طریق اون با کمترین هزینه و زمان یک سایت حرفه ای داشته باشید. با استفاده از سایت ساز وردپرس میشه انواع مختلف سایت رو طراحی و توسعه داد مثل سایت فروشگاهی، سایت شرکتی، سایت شخصی، سایت فروش بلیط، سایت هتل و… ، یکی از ویژگی های اصلی وردپرس این هست که بدون داشتن دانش برنامه نویسی میتونید طراحی سایت رو باهاش انجام بدید ولی گفتن این نکته هم خالی از لطف نیست که اگر به دنبال یک سایت حرفه و کامل هستید حتما این کار رو به تیم متخصص بسپارید چون در برخی موارد برای بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو و کاربر باید کدنویسی انجام بشه.

وردپریس چیست
وردپریس چیست

اگر بخوام به فارسی سخت 🙂 وردپرس رو تعریف کنم باید اینجوری بگم: وردپرس عبارت است از یک سایت ساز متن باز و رایگان که به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا شناخته میشه که در انگلیسی بشه  CMS (Content Management System) میگن. بله این سیستم کاملا رایگان و متن باز هست و هر برنامه نویسی میتونه در کد های اون تغییراتی بده و برای خودش شخصی سازی کنه، به همین خاطر هم هست که گفتم میشه برای انواع پروژه ها و کسب و کارها در کوتاه ترین زمان ممکن یک سایت حرفه ای آماده کرد.

وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و از دیتابیس Mysql استفاده میکند. جالب هست بدونید که شخصی به نام مت مولنوگ در سال 2003 اون رو به دنیای وب معرفی کرد و در ابتدا این سیستم مدیریت محتوا برای ساخت بلاگ مورد استفاده قرار میگرفت.

تفاوت طراحی سایت با وردپرس با کدنویسی در چیست؟

خیلی دوست ندارم این مطلب رو کش بدم، بیاید با هم به صورت سریع فرق بین طراحی سایت وردپرسی با کدنویسی شده رو بررسی کنیم:

  1. اولین و مهمترین تفاوت در این هست که سایت وردپرسی رو میشه در حالت ابتدایی (اگر یک سایت ساده میخواهیم) خودمون بدون دانش برنامه نویسی هم استفاده کنیم و یک ساده باهاش طراحی کنیم، ولی سایت اختصاصی و کد نویسی شده رو باید یک تیم متخصص که به زبان های برنامه نویسی تحت وب آشنایی دارند طراحی کنند.
  2. هزینه طراحی و پیاده سازی سایت های وردپرسی بسیار پایین هست ولی سایت کدنویسی شده با کمترین ویژگی هم از یک سایت فرشگاهی وردپرس هزینه بالاتری خواهد داشت.
  3. زمان تحویل سایت آماده شده با وردپرس به مراتبط کمتر از سایت اختصاصی است، به طور مثال یک سایت شرکتی با وردپرس در تیم جرگه بیشتر از 2 هفته زمان نیاز نداره ولی همین سایت با کدنویسی اختصاصی زودتر از 1 ماه قابل تویل نیست.
  4. در طراحی سایت اختصاصی حتما باید Ui/UX توسط تیم طراحی شود ولی در سایت وردپرسی نیاز چندانی به طراحی نیست و میتوان از قالب های آماده هم استفاده کرد، هرچند اگر بتونید یک UI/UX اختصاصی هم داشته باشید کمک خیلی زیادی در فروش و بازخورد بهتر از مشتری خواهید داشت.
  5. قبلا وردپرس بیشتر برای سایتهای وبلاگی استفاده میشد و همین باعث شده بود که سایت کدنویسی شده رو میشد برای هر کاربردی ازش استفاده کنید ولی این روزها با اضافه شدن افزونه های مختلف مانند ووکامرس، وردپرس هم از بیشتر کسب و کارها پشتیبانی میکند.
  6. یک تفاوت مهم بین طراحی سایت با اختصاصی با وردپرس این است که سایت کدنویسی شده سرعت بالایی داره و منابع کمتری استفاده میکنه ولی وردپرس نیاز به منابع بیشتری داره ولی اگر کسب و کار کوچکی دارید منابع آنچنان مهم نخواهد بود.
تفاوت طراحی سایت با وردپرس با کدنویسی
تفاوت طراحی سایت با وردپرس با کدنویسی

مزایا و معایب استفاده از وردپرس یا کدنویسی برای طراحی سایت

هر سیستم و روشی که برای انجام کارها وجود داره هم مزیت داره و هم عیب که با کنار هم قرار دادن اینها میتونیم یک انتخاب درست داشته باشیم :

مزایای استفاده از وردپرس :

  1. رایگان بودن سیستم مدیریت محتوا
  2. امکانات سئو زیادی دارد
  3. فراوان بودن آموزش های بخش های مختلف در دنیای وب
  4. سفارشی سازی قسمت های مختلف با داشتن دانش کم
  5. صرفه جویی در هزینه راه اندازی
  6. قابلیت انعطاف مناسب

معایب استفاده از وردپرس

  1. ضعف در سیستم امنیتی( البته با نصب افزونه مشکل رفع میشه)
  2. سخت بودن اضافه کردن ویژگی ها مورد نیاز (نیاز به کد نویسی برای اضافه کردن)
  3. سرعت لود پایین تر
  4. نیاز به منابع سرور بیشتر نسبت به اختصاصی

مزایای استفاده از طراحی اختصاصی (کد نویسی):

  1. میتواند امنیت بیشتری نسبت به وردپرس داشته باشه اگر درست کدنویسی شود
  2. قابلیت شخصی سازی 100 درصدی را دارد
  3. امکان طراحی امکانات و ویژگی های متناسب با کسب و کار را دارد
  4. منابع سرور کمتری نیاز دارد (اگر درست کد نویسی شود)

معایب استفاده از طراحی اختصاصی (کد نویسی)

  1. هزینه بالایی میخواهد
  2. زمان پیاده سازی بالاست
  3. برای اضافه کردن ویژگی های سئو زمان زیاید نیاز هست
  4. تجربه و تیم حرفه ای میخواهد
  5. تغییرات در آن کمی زمان بر خواهد بود

از نظر پشتیبانی وردپرس خوبه یا اختصاصی

در بررسی تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی باید به این مورد توجه کنید که آیا بعد از گذشت یک سال از پروژه کسی آن را پشتیبانی میکند یا خیر؟ خوبی و ویژگی بارز وردپرس این است که شما میتوانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن شخصی که دارای تخصص کار با وردپرس رو داره پیدا کنید و نگران پشتیبانی نخواهید بود ولی زمانی که سایت را یک شرکت یا شخص برای شما از صفر طراحی میکنید احتمال اینکه شخص یا شرکتی که با زبان برنامه نیوسی سایت شما اشنایی داشته باشد پیدا کند کار سختی خواهد بود اگر کسب کار بزرگی ندارید یک چالش بزرگ را پیش روی خود خواهید دید. پس از این نظر وردپرس میتونه گزنیه خوبی برای شما باشه، بریم و ببینم سایت های مختلف با چه زبان یا زبانهایی کد نویسی میشوند.

فرق طراحی سایت با برنامه نویسی
فرق طراحی سایت با برنامه نویسی

با چه زبان های نشان گذاری و برنامه نویسی طراحی سایت انجام میدهند

بیاید کمی هم تخصصی در خصوص انواع زبان های برنامه نویسی که میشه برای طراحی وب سایت از اونها استفاده کرد بحث کنیم:

  • HTML (HyperText Markup Language) : در حقیقت زبان برنامه نویسی نیت و به عنوان زبان نشان گذاری شناخته میشه و برای بهینه سازی سایت یکی از عوامل مهم در واکنشگرا بودن سایت به حساب میاد.
  • CSS (Cascading Style Sheets) : این هم مانند HTML یک زبان نشانه هست و بخش گرافیتک و استایل دهی به بخش هیا مختلف رو بر عهده داره، هرچقدر این بخش بهینه باشد سایت شما سرعت لود بالاتری خواهد داشت.
  • JavaScript : شایت تصور عموم بر این باشه که جاوا اسکریپ یک زبان برنامه نویسی باشه ولی اینجوری نیست، جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی هست که در پایین ترین مرتبه زبان برنامه نویسی قرار داره و شما با استفاده از اون میتویند جلوه های گرافیکی و ظاهری وب سایت رو بهبود ببخشید.
  • (PHP (Hypertext Preprocessor : میتونم بگم یکی از پرطرفدارترین زبان اسکریپ نویسی است که برای طراحی وب سرویس های سمت سرور و طراحی سایت های پویا مورد استفاده قرار میگیرد و ساختاری مشابه C و Perl داره
  • ASP (Active Server Pages) : این زبان تحت ویندوز هست و توسط ماکروسافت ارائه شده و با استفاده از پلتفرم های Mirosoft.Net اجرا میشه
  • پایتون : یکی از زبان های ساده و شی گرا در برنامه نویسی هست که میتونید برنامه هیا تحت وب هم با اون طراحی کنید.

تفاوت قیمت طراحی سایت با وردپرس و اختصاصی

قیمت طراحی سایت میتونه به عوامل و ویژگی های مختلفی که شما از طراح درخواست میکنید بسگتی داشته باشه ولی بیاید فرق طراحی سایت وردپرس با کدنویسی رو از نظر قیمت بررسی کنیم:

قیمت طراحی سایت با وردپرس

اگر شما آموزش های لازم در خصوص وردپرس رو دیده باشید بدون اینکه هزینه ای کنید ابتدا هسته وردپرس رو نصب خواهید کرد و سپس برای تغییرات اون و اضافه کردن ویژگی های لازم و مورد نیاز خودتون هزینه خواهید کرد، بطور مثال شما نیاز به یک قالب آماده دارید که قیمتی حدود 200 هزار تومان الی 2 میلیون تومان داره + خرید افزونه های مختلف که هر افزونه به طور میانگین 100 هزار تومان می باشد (قیمت ها برای آبان 1401 می باشد) و اگر از متخصصین برای این کار هم استفاده کنید به صورت میانگین طراحی یک سایت وردپرسی هزینه ی حدودی بین 3 الی 10 میلیون تومان برای شما خواهد داشت و اگر نیاز به طراحی قالب اختصاصی داشته باشید این مبلغ بین 10 الی 20 میلیون متغییر می باشد.

قیمت طراحی سایت با وردپرس

طراحی سایت اختصاصی نیاز به داشتن متخصص و یک تیم حرفه ای دارد و اگر بخواهیم یک سایت ساده فقط با HTML، CSS، Php داشته باشیم در کمترین حالت باید 15 الی 30 میلیون را در نظر بگیریم و اگر شما بخواهید سایت خودتون رو کمی تخصصی و یا فروشگاهی کنید این مبلغ تا 150 میلیون تومان هم افزایش پیدا خواهد کرد. البته قیمت های اعلامی کاملا بستگی به تخصص و تیم برنامه نیوسی شما خواهد داشت چون در آبان 1401 متوسط حقوق یک برنامه نویس تمام وقت بین 13 الی 35 میلیون تومان در ماه می باشد.

نتیجه گیری تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی

اگر بخواهم یک جمع بندی کلی از موارد گفته شده داشته باشم باید گفت که اگر کسب و کار کوچک و در حال رشد دارید و نیاز به ویژگی خاصی نیست که اختصاصی برای شما طراحی بشه، با وردپرس شروع کنید و با بزرگ شدن کسب و کار سراغ سایت اختصاصی با امکانات و ویژگی های مختص خودتون باشید، ولی اگر شما ویژگی میخواهید به هیچ وجه با سایت وردپرسی قابل پیاده سازی نیست حتما باید طراحی سایت اختصاصی برای شما انجام بشه البته در کنار این پیشنهاد میکنم که بخش بلاگ رو با سایت وردپرس طراحی کنید، چون هم امکانات لازم برای یک بلاگ رو به صورت کامل داره و سئو سایت به راحتی انجام میشه، اگر سایت های بزرگی مانند دیجی کالا، دیوار، علی بابا رو بررسی کنید سایت های وبلاگ با وردپرس کار شدن و بخش اصلی با یک طراحی اختصاصی پیاده سازی شده است. در این حالات هم در هزینه و وقت صرفه جویی کردید و هم کارایی رو بالا بردید.

میتونید با همکاران من در تیم دیجیتال مارکتینگ جرگه تماس بگیرید تا شما رو در انتخاب یک راه حل ناسب کمک کنند، ما با تجربه بالا در طراحی سایت اختصاصی و وردپرس میتونیم کمک قابل توجهی به شما کنیم. همچنین اگر پیج اینستاگرامی دارید و میخواهید طراحی سایت برای پیج اینستاگرام داشته باشید حتما یک مشاور رایگان از ما بگیرید.

 

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید