پرش لینک ها

تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت چیست و چه فرقی باهم دارند؟

تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت

اگر شما هم تازه با اصطلاح های حوزه وب آشنا شدید یا تازه میخواید وارد حوزه شیرین وب بشید براتون سوال باشه که تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت چیست ؟ بعضی مواقع اکثر افراد از این کلمات به جای همدیگه استفاده میکنند درحالی که معانی متفاوتی دارند ، ولی در ادامه سعی میکنم به بهترین شکل ممکن تفاوت طراحی وب و برنامه نویسی وب رو بهتون توضیح بدم .

توسعه وب

توسعه وب یه اصطلاح کلی است که انواع تخصص ها رو در برمیگره و یه چیز کلی است که به ساخت و نگه داری وب سایت در بستر اینترنت اطلاق میشه .

برنامه نویسی یا کد نویسی

برنامه نویسی عبارت است از دادن مجموعه ای از دستورالعمل ها مبتنی بر منطق به کامپیوتر برای اجرا است.

طراحی سایت

طراحی سایت بیشتر بر روی ظاهر یک وب سایت متمرکز است و طراحی وب معمولا با استفاده از نرم افزارهای طراحی وب انجام میشه و جدا از توسعه و برنامه نویسی انجام میشه و شامل هیچ کدنویسی ای هم نمیشه .

تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت

اگه یکم گیج شدید نگران نباشید کم کم همه اینارو واستون به طور واضح توضیح میدم الان بریم  اینارو تجزیه کنیم :

  • توسعه دهندگان وب افرادی هستند که می توانند از ابتدا تا انتهای وب سایت را بسازند.
  • برنامه نویسان بر روی کد تمرکز می کنند و می توانند اسکریپت ها یا برنامه های کاربردی برای وب بنویسند.
  • طراحان وب ،  ظاهر، چیدمان و تجربه کاربری وب سایت را ایجاد می کنند.
فرق برنامه نویسی و طراحی سایت
فرق برنامه نویسی و طراحی سایت

نکته مهم : این سه شغل اغلب با هم ترکیب می شوند مثلا برخی از طراحان وب هم کار کد نویسی رو انجام می دهند و هم کار طراحی سایت رو انجام میدن . و در مقابل بیشتر توسعه دهندگان وب هم کار طراحی سایت رو هم انجام میدن.

اما به طور کلی طراحی سایت نسبت به برنامه نویسی به دانش کد نویسی کمتری نیاز داره و برنامه نویسی هم به دانش طراحی کمتری نیازه داره .   البته این نکته رو هم بگم که تا چند سال پیش همه این کار هارو یه نفر انجام میداد یعنی کار طراحی سایت و برنامه نویسی و توسعه وب رو یه نفر انجام میداد ولی امروزه با تخصصی شدن کارها هر کدام از این کارها رو نفر جداگانه ای انجام میده .

در یه مطلب جداگانه ای هم تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی  رو گفتیم که می تونید اون رو هم بخونید !

تفاوت بین توسعه دهنده وب و برنامه نویسی چیست؟

توسعه دهنده وب یک اصطلاح گسترده است که می تواند شامل کدنویسی هم بشود اما شامل فعالیت های دیگه هم میشه مانند : برنامه ریزی ، مدیریت پروژه ها  و … میشود. توسعه وب فرآیند ساخت یه چیزی از ابتدا تا انتها است .

در مقابل برنامه نویسی به طور خاص به نوشتن کد اشاره داره .

حاج آقا مسئلتون ! اگر یه برنامه نویس بتونه کدی رو بنویسه که یک وب سایت رو اجرا میکنه به این معنی است که اون هم یه توسعه دهنده است ؟

جواب واضح است نه ! چون توسعه دهنده وب علاوه بر کد نویسی کارهای دیگه هم باید انجام بده و  انواع مختلفی از کد ها وجود داره که برای اجرای یک وب سایت ترکیب می شوند و یک وب سایت رو میسازه . به طور کلی دو حوزه کدنویسی وب به عنوان Front end و Back end شناخته میشوند.

تفاوت طراح سایت و برنامه نویس
تفاوت طراح سایت و برنامه نویس

تفاوت طراح سایت و برنامه نویس وب سایت

فکر کنم با توضیحاتی که دادم تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت رو کمی متوجه شده باشید ، حالا یکم دیگه این دوتا مبحث رو توضیح میدم تا کامل برای شما جا بیفته. همون طور که گفتم به طور کلی برنامه نویسی وب به دوتا حوزه فرانت اند و بک اند تقسیم بندی میشه و این دوتا مبحث رو توی یه مطلب جداگانه توضیح دادم که می تونید اونجا به طور کامل با این مباحث آشنا بشید .

امروزه با توجه به تخصصی شدن  کارها ، طراح سایت بیشتر به طراحی ظاهر و رابط‌کاربری (UI) و تجربه‌کاربری (UX)  سایت تمرکز دارد و ظاهر سایت رو بنا به نیاز مشتری و بر اساس نیازمندی های پروژه طراحی می کند و با کد نویسی هم کاری ندارد. فقط با استفاده از برنامه های خاصی مثل فیگما و ادوبی XD و … طرح سایت رو درست می کند.  هم چنین Web Designer ها با تحلیل رفتار مشتریان و هماهنگی وب سایت با نیاز های مشتری در بهبود ترافیک و رتبه بندی سایت نیز نقش مهمی دارد.

برنامه نویس وب بیشتر توی حوزه کدنویسی تمرکز دارد و طرحی که توسط طراح وب ساخته میشه رو کد نویسی و پیاده سازی میکنه و کسی که ظاهر سایت رو کدنویسی میکنه همون front end کار هست که بیشتر روی ظاهر سایت کار میکنه و سعس میکنه سایت رو متناسب با الگوریتم های گوگل درست کنه تا در سئو سایت مشکلی پیش نیاد ولی کدهای سمت سرور و  منطق توسط برنامه نویس back end کار نوشته می شود.

متاسفانه در بعضی از شرکت ها کار طراحی وب و کدنویسی را با هم ترکیب می کنند یعنی کسی که کد نویسی می کند کار طراحی وب را نیز انجام میدهد که این کار باعث می شود سایتی که درست می کنند به طور کامل منطبق با نیازهای مشتری نیست و در زمان توسعه می تواند مشکلاتی را به بار بیاورد . چون امروزه کار طراحی سایت یک کار تخصصی است که توسط فردی که در این حوزه تخصص دارد باید انجام شود.

طراحی سایت با برنامه نویسی
طراحی سایت با برنامه نویسی

شرکت های طراحی سایت

در انتخاب شرکت طراحی سایت دقت کنید حالا به عنوان کسی که میخواید اونجا کار کنید یا میخواید پروژه ای رو به اون شرکت بسپارید ، چون که در بعضی شرکت ها کار طراحی و کد نویسی توسط یه نفر انجام میشه و خروجی که این شرکت ها به مشتری های خودشون تحویل میدن زیاد جذاب و جالب نیست و یک کار معمولی است، ولی در مقابل شرکت هایی که طراح وب جدا و برنامه نویس جدایی دارند به مراتب کار تمیز تر و بهتری را به مشتری تحویل میدهند.

چون که طراح وب ،  سایت یا وب اپلیکیشن مشتری رو بنا به نیاز کاربران و براساس برند و رعایت تجربه کاربری درست می کند.   در آژانس دیجیتال مارکتینگ جرگه  تیم طراحی سایت و تیم برنامه نویسی جدا گانه ای داریم تا بهترین خدمات رو به مشتریان خودمون ارائه بدیم .

جمع بندی تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت

پس با خوندن مطلب تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت به این نتیجه رسیدیم که کار طراحی سایت و برنامه نویسی متفاوت از هم است و کسی که کار طراحی سایت می کند لازم نیست که کد نویسی بلد باشد بلکه باید مهارت های طراحی رو بدونه ، در مقابل برای برنامه نویسی باید به طور کامل به برنامه نویسی تحت وب تسلط داشته باشیم. هر کدوم از این شغل ها چالش های خاص خودشون رو دارن توی که هر پروژه ای با یه چالش جدیدی رو به رو میشن .

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید