پرش لینک ها

طراحی سایت از کجا شروع کنم و چطور طراح سایت بشم ؟

طراحی سایت از کجا شروع کنم

سوال خیلی از افرادی که تازه با دنیای وب آشنا می شوند این است که طراحی سایت از کجا شروع کنم و چجوری یاد بگیریم ! توی این مطلب کامل شما رو راهنمایی می کنم تا طراح سایت بشید .

قبل از خوندن این مطلب می تونید مطلب طراحی سایت چیست بخونید و با اصطلاح های حوزه وب بیشتر آشنا بشید .

هدفتون از یادگیری طراحی سایت رو مشخص بکنید

اول از همه باید هدفتون از یادگرفتن طراحی سایت رو مشخص بکنید ، اگر شما هدفتون از طراحی سایت اینه که کسب و کار مختص به خودتون رو  راه اندازی بکنید توصیه میکنیم این کار رو انجام ندید چون هم باید زمان زیادی رو صرف یادگیری طراحی سایت بکنید و هم سایتی که شما میزنید با سایتی که یه متخصص میزنه خیلی تفاوت داره و در نهایت هم اون چیزی که طراحی میکنید باب میل شما نخواهد بود .  برای داشتن یه سایت حتما لازم نیست که شما کد نویسی رو یاد بگیرید ، راه های ساده تری هم هست .

ولی اگه میخواید به عنوان یک شغل این کار رو شروع کنید ادامه مطلب رو حتما بخونید .

طراحی سایت از کجا شروع کنم در خانه
طراحی سایت از کجا شروع کنم در خانه

طراحی سایت از کجا شروع کنم ؟

یه اصطلاح نادرستی الان رایج شده است همین واژه طراحی سایت و کدنویسی هستش اینجا توضیح بدم که الان طراحی سایت بیشتر نقش طراحی گرافیکی سایت را برعهده دارد و برنامه نویس یا توسعه دهنده هم بیشتر کار پیاده سازی و کدنویسی سایت رو بر عهده داره . این به دلیل این هستش که کارها تخصصی تر شده چون تا چند سال پیش هر دوتا کار طراحی و کد نویسی رو یه نفر انجام میداد .

پس اولش مشخص بکنید که میخواید طراحی سایت به صورت گرافیکی انجام بدید یا پیاده سازی بصورت کد رو انجام بدید. طراحی سایت به صورت گرافیکی با استفاده از نرم افزارهایی مانند فیگما و adobe xd و… انجام میشه و فقط طرح اولیه سایت با اون طراحی میشه و بعد برنامه نویس وب اون طرح رو تبدیل به کد میکنه و سایت رو عین اون درست میکنه .

یه مثال بخوام بگم این که مهندس معمار طرح اولیه ساختمان رو طراحی میکنه و حالا براساس اون طرح ، ساختمان رو با آجر ، سیمان و … به همون شکل میسازند . در ساخت سایت هم به همین شکل هستش اول طرح اصلی سایت رو طراح سایت یا اصطلاحا ui/ux کار طراحی میکنه و بعد کد نویس ، سایت رو براساس اون طرح پیاده سازی میکنه .

نکته مهم : این توضیحاتی که دادم برای مواقعی است که بخواید اصولی کار بکنید ولی بیشتر مواقع کار طراحی و کدنویسی سایت رو یه نفر انجام میده که طرح رو براساس تجربه ای که داره پیاده سازی میکنه یعنی هم کار طراحی سایت رو انجام میده و هم کار کدنویسی سایت رو انجام میده . اون چیزهایی که در ادامه میخوام بگم مربوط به قسمت کد نویسی طراحی سایت هستش .

طراحی سایت از لحاظ کد نویسی به دوتا بخش فرانت اند ( Front-End ) و بک اند ( Back-End ) تقسیم میشه که، در ادامه مراحل یادگیری این دوتا بخش رو هم بررسی میکنیم .

مراحل یادگیری فرانت اند
مراحل یادگیری فرانت اند

مراحل یادگیری فرانت اند ( Front-End ) :‌

بخش فرانت اند میشه ظاهر و بخش کاربری که مستقیم با کاربران سایت در ارتباط است همان چیزی که شما در صفحه مرورگر مشاهده میکنید را فرانت اند می گویند. بیشتر کسایی که دنبال این هستند که طراحی سایت از کجا شروع کنم هستند با بخش فرانت اند کار رو شروع می کنند.

1- HTML رو یاد بگیرید

HTML زبان نشانه گذاری صفحات وب هست که مخفف Hyper Text Markup Language می باشد و با استفاده از html ساختار اصلی سایت رو طراحی میکنیم و می تونیم با استفاده از تگ های html متن ، عکس ، فیلم و … رو توی مرورگر نمایش بدیم . پس اولین کاری که باید برای یادگیری طراحی سایت انجام بدید یادگیری html هستش می تونید از فیلم آموزش HTML  کمک بگیرید .

2- CSS رو یاد بگیرید

بعد از اینکه HTML  رو یاد گرفتید باید CSS رو یاد بگیرید ، با استفاده از CSS می تونید ظاهر سایت رو تغییر بدید مثلا بخواید رنگ متنی رو عوض بکنید و یا سایز یه عنصری رو تغییر بدید می تونید به راحتی این کارها رو با CSS انجام بدید .

3- JavaScript  رو یاد بگیرید

با استفاده از html و css شما می تونید سایت های ایستا درست بکنید ولی برای اینکه سایت داینامیک باشه می تونید از جاوا اسکریپت و یک زبان سمت سرور هم استفاده بکنید هم استفاده بکنید ( تفاوت طراحی سایت داینامیک و استاتیک )

بخوام با یه مثال توضیح بدم بدن انسان رو در نظر بگیرید که ساختار اصلی و استخوان بندی مثل HTML میمونه و لباس و ظاهر رو هم عین CSS در نظر بگیرید و حالا برای اینکه اعضای بدن انسان حرکت بکنه با استفاده عصب این کار انجام میشه و توی سایت هم این کار رو جاوا اسکریپت انجام میده .

4- یه فریم ورک فرانت اند رو یاد بگیرید

هر چه جلوتر میریم کار طراحی سایت داره تخصصی تر میشه و الان هم فریم ورک های جدیدی برای فرانت اند معرفی شده اند که چندتا از اونارو برای شما معرفی میکنیم ، از بهترین فریم ورک های فرانت اند می تونیم به ری اکت ( React ) ، انگولار ( Angular ) ، ویو ( vue ) اشاره بکنیم که می تونید یکی از این فریم ورک هارو یاد بگیرید و ازش استفاده بکنید.

مراحل یادگیری بک اند
مراحل یادگیری بک اند

مراحل یادگیری بک اند ( Back-End ) :‌

بخش بک اند هم میشه بخش منطق و پردازش سایت هست که مستقیما با پایگاه داده در ارتباط است و کاربر مستقیما نمی تواند این بخش را ببینید . بلکه در این قسمت داده هایی که از سمت فرانت می آید پردازش می شود و براساس اطلاعات دریافتی پاسخ مناسبی را برمیگرداند .

1- یادگیری زبان برنامه نویسی سمت سرور

اگر میخواید طراح سایت بک اند شوید اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک زبان برنامه نویسی سمت سرور انتخاب بکنید  از بین این  زبان های برنامه نویسی سمت یکی رو میتونید انتخاب بکنید و یاد بگیرید :

  • زبان برنامه نویسی PHP
  • زبان برنامه نویسی Python
  • زبان برنامه نویسی JAVA
  • زبان برنامه نویسی #C
  • و …

یکی از زبان های بالا رو می تونید انتخاب بکنید و یاد بگیرید .

2- یادگیری پایگاه داده

حالا بعد از یادگیری زبان برنامه نویسی باید  پایگاه داده رو یاد بگیرید که اینم خودش به دوتا قسمت SQL (Structured Query Language) و   (Not Only SQL) NoSQL تقسیم میشه و بنا به نیازتون باید یکی از این پایگاه داده ها و یا هر دوی آن ها رو یاد بگیرید .

 

نکته مهم: لازم نیست اول کار هر دوتا بخش فرانت اند و بک اند رو یاد بگیرید بلکه اول کار یکی رو یاد بگیرید و اگر نیاز بود بعدا می تونید اون یکی بخش رو هم یاد بگیرید.

این مسیر طراحی سایت بود که برای شما گفتم البته این مراحل یادگیری زبان برنامه نویسی وب که برای شما گفتم فقط شروع کار هستش چون بعد از یادگیری این مراحل باید مطالب جدیدی هم یاد بگیرید که در پست های بعدی به اونا میپردازیم .امیدوارم که به سوالتون در مورد طراحی سایت از کجا شروع کنم رسیده باشید.

 

به نظر شما کدوم بخش از طراحی سایت برای یادگیری بهتره ؟

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید