پرش لینک ها

لینک شکسته چیست؟ بررسی لینک شکسته یا broken link

لینک شکسته چیست؟

لینک شکسته چیست؟ یکی از مشکلاتی که ممکن است در طراحی سایت با آن مواجه شوید این مشکل باشد. در طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت زنجان می توان به تعداد زیاد این مشکلات را مشاهده کنیم. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد رستورانی شوید و پس از مشاهده لیست بلند رستوران غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید. اما پس از مدتی انتظار، سفارش دهنده غذا به شما می گوید که غذایی که می دهد در حال حاضر قابل سفارش نیست! این نشانه عدم وجود غذای مورد علاقه شما در رستوران در دنیای اینترنت نیز نمونه دارد.

هنگامی که در حال مرور سایت های مختلف در اینترنت هستید و روی پیوندی کلیک می کنید، انتظار دارید که آنچه شما انتظار دارید در آن صفحه موجود باشد. اما در عوض، در صفحه ای قرار می گیرد که پیام زیر را نشان می دهد:

درخواست شما در این صفحه وجود ندارد! در ادامه همراه با جرگه باشید تا به شما بهترین راه های رفع این مشکل را آموزش دهیم.

لینک خراب یا لینک شکسته چیست؟

لینکی که به صفحه ای بدون محتوا کلیک می شود، لینک شکسته یا لینک شکسته نامیده می شود و صفحه ای که پس از کلیک روی آن مشاهده می کنید، صفحه 404 یا صفحه 404 نامیده می شود. لینک های شکسته به طور کلی دو دسته هستند. یکی لینک شکسته داخلی و دیگری لینک شکسته خارجی است.

لازم به ذکر است که لینک های شکسته یکی از مواردی است که در زمینه لینک سازی داخلی وب سایت مطرح می شود.

لینک های خراب داخلی

زمانی که کاربر روی لینکی در سایت شما کلیک می کند و به صفحه دیگری از سایت شما هدایت می شود، به آن لینک داخلی می گویند. اگر کاربر روی لینک های سایت شما با صفحه احتمالی 404 کلیک کند، به آن لینک شکسته داخلی می گویند. ناگفته نماند که مدیریت این نوع لینک ها آسان تر است زیرا در داخل سایت شما قرار دارند و در صورت خرابی به سرعت حذف می شوند.

لینک های خارجی شکسته

به لینک هایی که به سایت های دیگر اشاره می کنند، لینک های خارجی می گویند. فرض کنید در حال نوشتن مقاله ای در مورد یک بازیگر مشهور هستید و برای اطلاعات بیشتر به پیوند ویکی پدیا آن بازیگر لینک می دهید. به این لینک لینک خارجی می گویند. اما اگر کاربر پس از کلیک بر روی این لینک به جستجوی خود نرسد، روی لینک خارجی خراب کلیک کرده است.

اکنون که مفهوم پیوند شکسته را شکسته ایم، من واقعاً می خواهم به آن در سئو نگاه کنم.

چرا لینک های شکسته دقیقا وجود دارند؟

ضرب المثل معروف «پیشگیری بهتر از درمان است» در بسیاری از موارد زندگی روزمره صادق است. یکی از کاربردهای آن جلوگیری از شکستن لینک هاست.

من در واقع می دانم که چه چیزی باعث شکسته شدن لینک ها می شود، شما به راحتی می توانید از آنها در سایت خود جلوگیری کنید. به طور کلی، لینک های شکسته بر اساس 2 دلیل زیر وجود دارند:

شما آدرس یک صفحه از سایت خود را ویرایش می کنید. هنگام استفاده از نتایج صفحه جستجو و با حذف آدرس قبلی، صفحه نمایش داده نخواهد شد. شما صفحه ای را از سایت خود حذف می کنید اما جایگزینی برای آن تعریف نمی کنید. اگر کاربر وارد صفحه حذف شود با صفحه 404 مواجه می شود.

چرا باید لینک های شکسته را از سایت خود حذف کنیم؟

بیایید یک مثال ساده بزنیم. فرض کنید در صفحه ای از سایت دیگری هستید که پیوند داده شده است. پس از مدتی، این سایت صفحه ای را که به آن پیوند داده اید را از سایت خود حذف می کند. اما هنگامی که خزنده های گوگل سایت شما را بررسی می کنند و در آن صفحه حذف شده قرار می گیرند، به بن بست می رسند.

هنگامی که صفحات بن بست سایت شما یا 404 ها افزایش می یابد، ارزش سایت شما در نظر موتورهای جستجو کاهش می یابد و این روند در دراز مدت به سایت شما آسیب می رساند.

حتی اگر فرض کنیم که موتور جستجو صفحات 404 را نادیده بگیرد، باز هم سایت شما امتیاز قابل قبولی از نظر کاربر کسب نخواهد کرد. اما حقیقت این است که این کاربران اولویت اول موتورهای جستجو را دارند. بنابراین اگر سایت شما به مذاق کاربر خوش نیاید، گوگل آن را سایتی بی ارزش می داند.

حذف لینک شکسته
حذف لینک شکسته

لینک های شکسته چه تاثیری بر سئو دارند؟

یکی از مهمترین معیارهای گوگل برای تعیین کیفیت یک صفحه، تعداد و کیفیت لینک های ارجاع شده به آن است. وقتی یک لینک شکسته در یکی از صفحات شما به جای اینکه به صفحه مهمی در سایت شما منتقل شود، ارزش و اعتبار داشته باشد، از بین می رود. لینک هایی که سایت های دیگر به شما می دهند این امتیاز را بیشتر خواهند داشت.

گرفتن لینک از سایت های دیگر امری رایج است و اکنون یک صفحه 404 تمام ارزش و اعتبار خود را از دست داده است، بنابراین این لینک ها می توانند تاثیر زیادی بر روی سایت شما داشته باشند.

2 راه برای جلوگیری از 404 صفحه

وقتی روی یک لینک خراب کلیک می کنید، در صفحه خطای 404 قرار می گیرید. اما برای کاهش تعداد این صفحات و یا حذف کامل آنها، 2 توصیه زیر می تواند به شما کمک زیادی کند:

به جای حذف محتوا، آن را اصلاح کنید: مطمئن هستم که بخش هایی از سایت خود را زیاد حذف کرده اید. اما راه حل بهتر این است که به جای حذف کامل یک صفحه از سایت خود، آن را ویرایش کنید تا با صفحه 404 به کاربرانی که از طریق نتایج جستجو به آن هدایت می شوند، برخورد کنید.

هدایت کاربران به یک صفحه هدف با ریدایرکت 301: اگر محتوا هنوز در سایت شما موجود است اما به تازگی منتقل شده یا URL تغییر کرده است، بهتر است از تغییر مسیر 301 استفاده کنید. در این نوع پیوند، به جای اینکه کاربران با صفحات دردناکی مانند 404 روبرو شوند، به سمت آنچه انتظار داشتند هدایت می شوند اما در صفحه دیگری.

شاید بخواهید پیوندهای شکسته به اینجا ختم شوند. اگر چنین است، پس مهم ترین چیز در مورد Boken Link را نادیده گرفته اید:

لینک های خراب سایت را برطرف کنید!

تاکنون به شما گفته ایم که برای آلوده کردن سایت خود با لینک های خراب آلوده چه کاری انجام دهید. اما اگر شانس با شما نیست و تعداد صفحات 404 زیادی در سایت شما وجود دارد، چه؟ برای محافظت از سایت خود در برابر ویروس لینک شکسته چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

بررسی لینک شکسته
بررسی لینک شکسته

مرحله اول: لینک های خراب را بررسی کنید

در این مرحله ابتدا لینک های خراب سایت خود را شناسایی کنید. ابزارهایی برای این کار استفاده می شود که در زیر قصد داریم 3 مورد از بهترین آنها را بررسی کنیم.

1- با استفاده از ابزار سرچ کنسول گوگل

اگر سایت شما دارای لینک های خراب است، می توانید آنها را در ابزارهای کنسول جستجو مشاهده کنید و سپس به تصحیح آنها اقدام کنید. توصیه ما به شما این است که صفحات دارای لینک های شکسته را از طریق حذف url در کنسول جستجو حذف نکنید زیرا این کار تاثیر منفی بر سایت شما خواهد داشت. از این ابزار فقط برای شناسایی 404 صفحه سایت خود استفاده کنید.

2- ابزار Screaming Frog

این ابزار به ما کمک می کند تا مانند ربات گوگل تمام صفحات سایت را بخزیم و مشکلات فنی را شناسایی کنیم. یکی از ویژگی های مهم کار با Screaming Frog این است که هم لینک های شکسته داخلی و هم ارجاع های اشتباه به سایت های دیگر (خارجی) را شناسایی می کند.

پس از آنالیز سایت توسط ابزار کافیست به قسمت Response Codes رفته و مطابق تصویر زیر صفحات دارای خطای کلاینت (4XX) را انتخاب کنید. با این کار لیستی از صفحات با لینک های شکسته ایجاد می شود. با انتخاب هر صفحه از قسمت های inlinks مشخص می شود که لینک داخلی از کدام صفحات خراب است.

مرحله دوم: تعمیر لینک های خراب

پس از استفاده از ابزارهای مختلف؛ هنگامی که لینک های شکسته سایت خود را شناسایی کردید، نوبت به مهم ترین بخش، یعنی تعمیر آنها می رسد. برای این کار دو راه حل زیر پیش روی شماست:

لینک های خراب را با لینک های جدید جایگزین کنید

اگر جایگزینی برای لینک های خراب خود دارید، بهتر است در مرحله اول لینک دیگری را جایگزین کنید. جایگزینی دستی لینک های جدید با لینک های شکسته بسته به تعداد لینک های خراب در سایت شما می تواند ساعت ها یا هفته ها طول بکشد.

لینک ها را حذف کنید

اگر صفحه ای ندارید که بتوانید به عنوان جایگزینی برای صفحه شکسته استفاده کنید، می توانید لینک های خراب را از سایت حذف کنید.

نتیجه

به گفته خود گوگل، 404 صفحه یا لینک های خراب مستقیماً روی سایت شما تأثیر نمی گذارد. اما مسلم است که موتورهای جستجو دائما در حال بهبود تجربه هستند. پس بهتر است در چند مورد قبل از کاربر خود را با نیازهای کاربر هماهنگ کنید، همان چیزی که گوگل همیشه به دنبال آن است.

 

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search