پرش لینک ها

طراحی سایت فروشگاهی با جوملا Joomla + مزایا و نحوه راه اندازی

طراحی سایت فروشگاهی با جوملا

طراحی سایت فروشگاهی با جوملا: شاید دوست داشته باشید در کمترین زمان و هزینه ممکن یک سایت حرفه ای داشته باشید، این کار با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا به خوبی قابل انجام است، در بین سیستم های مدیریت محتوا جوملا را میتوان گزینه مناسبی در نظر داشت. جوملا یکی از ابزار های بسیار کاربردی و پر اهمیت هست که در دنیای طراحی سایت به ابزاری هوشمند و پر طرفدار تبدیل شده است. در این مطلب به شما یاد میدیم که چطور با این ابزار یک وب سایت فروشگاهی حرفه ای طراحی کنید. این مطلب رو از دست ندید که در ادامه قدم به قدم ساخت سایت فروشگاهی رو به شما خواهیم گفت. البته وردپرس در ایران از مقبولیت بالاتری برخوردار است.

جوملا چیست
جوملا چیست

جوملا چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

قبل از هر صحبتی بهتره ببینم اصلا جوملا چیست و چه امکاناتی دارد. جوملا مانند وردپرس یک (CMS (content management system است که در فارسی به آن سیستم مدیریت محتوا میگوییم؛ جوملا بعد از وردپرس دومین سیستم هوشمند برای طراحی سایت هست. برای اینکه شما یک سایت رو طراحی کنید نیاز به یک سری اقدامات اولیه دارد. این اقدامات شامل خرید دامنه و هاست و همینطور یک پلتفرم برای طراحی سایت است. این انتخاب پلتفرم از دیگر موارد مورد نیاز جهت طراحی سایت می باشد که از اهمیت بیشتری برخوردار هست، اعمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که شما قصد طراحی سایت فروشگاهی با کیفیت بالا در زمان کم را دارید. چون سسستم های مدیریت محتوا برای طراحی سایت شرکتی و سایت بلاگ بهینه شده اند و برای اینکه این سیستم ها را برای سایت فروشگاهی بهینه کنید باید ابزارهای مختلفی روی آنها اضافه شود و اگر پلتفرم انتخاب این قالبیت را نداشته باشد شما در آینده به مشکل خواهید خورد.

جوملا یک پلتفرم مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی هست چرا که تعدادی از عواملی که باید برای ساخت وب سایت در نظر گرفته شوند مانند هزینه، زمان، کیفیت، انعطاف پذیری و کاربری را به طور ایده آل دارد؛ تنها یک سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که میلیونها نفر در سراسر جهان از جمله برخی از شرکتهای معتبر ازش استفاده می کنن و تمام این نیازها را برآورده میکنه که جوملا هست. البته یک سیستم مدیریت محتوای دیگر به نام وردپرس هم وجود دارد.

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است که کار با آن بسیار ساده بوده و حتی نفرات مبتدی هم می توانند به راحتی با آن کار کنند. البته در نظر داشته باشید که مانند هر ابزار دیگری، باید برای داشتن طراحی های بهتر و حرفه ای تر در کار با این ابزار حرفه ای شوید.

چرا جوملا پر طرفدار است و توسط کاربران زیادی استفاده می شود؟

جوملا یک CMS رایگان است. کار کردن با جوملا بسیار ساده است و برای طراحی سایت با این ابزار نیاز به دانش طراحی سایت نخواهید داشت. طراحی سایت فروشگاهی با جوملا بسیار ساده، رایگان و سریع است و می توانید در زمان بسیار کوتاهی سایت خود را راه اندازی کنید.

جوملا اوپن سورس است و اگر بخواهید برای ساخت سایت خود از قالب استفاده کنید می توانید از قالب های آماده جوملا استفاده کنید که هزینه ی آن زیاد هم نیست. با استفاده از جوملا شما نیازی به کد نویسی نخواهید داشت و از صفر می توانید بدون داشتن محدودیت سایت خودتان را راه اندازی کنید.
سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) یکی از جنبه های ضروری ایجاد وب سایت های فروشگاهی است. Joomla پلت فرمی است که به بحث سئو سایت اهمیت می دهد و به طور خودکار به وب سایت شما کمک می کند تا URL های بهینه برای صفحات سایت خود بسازید تا بهتر در موتور جستجو دیده شود.

در این مطلب موضوع ما ساخت سایت فروشگاهی با جوملا است اما شما می توانید با استفاده از این ابزار انواع سایت ها را طراحی کنید. جوملا افزونه های متعددی دارد که می توانید به راحتی برای ارتقای کیفیت سایت خود از مخزن جوملا آن ها را نصب و راه اندازی کنید.

مراحل طراحی سایت فروشگاهی با جوملا
مراحل طراحی سایت فروشگاهی با جوملا

حتما مطالعه کنید : تفاوت برنامه نویسی و طراحی سایت در چیست؟

قدم به قدم طراحی سایت فروشگاهی با جوملا

داشتن وب سایت فروشگاهی برای ارتقای کسب و کار و همینطور افزایش فروش کسب و کار ها بسیار پر اهمیت است و برای همه ی ما موضوعی روشن است که داشتن سایت فروشگاهی برای تمامی کسب و کار ها چقدر می تواند به رشد کسب و کار مان کمک کند.
فروش بیشتر، تبلیغات بیشتر و کسب اعتماد بیشتر از طریق وب سایت برای کسب و کارتان با رشد بالایی خواهید بود و برای تمامی کسب و کار ها طراحی سایت الزامی ست. از اینجا به حرف معروف بیل گیتس می رسیم که می گوید اگر هنوز کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد به زودی از صحنه ی کسب و کار محو خواهید شد.

1- برای وب سایت فروشگاهی خود یک هاست انتخاب کنید:

در خرید هاست دو گزینه پیش رو دارید که می توانید از شرکت های مختلف آن را خریداری کنید.

  • مورد اول این است که اگر ­سایت­­‌تان با استفاده از ASP طراحی شده، و یا از دیتابیس MYSQL استفاده می‌­­کند، همچنین اگر تمایل دارید سایت­‌­تان بر روی وب سرور IIS مایکروسافت راه­­‌اندازی شود، شما نیاز به هاست ویندوز دارید.
  • اما در مورد گزینه ی دوم در صورتی که وب­سایت شما توسط زبان­­های PHP ، Python و غیره طراحی شده، و سایت شما نیاز به دیتابیس MySQL دارد، و همچنین اگر سایت شما، برای کارکرد صحیح نیاز به وب‌­­سرورهایی چون Apache و NGINX دارد می­‌­بایست خرید هاست لینوکس را در برنامه خود بگذارید. البته اگر تمایل دارید با کنترل­­‌پنل‌­­های مشهوری چون cPanel و Plesk، سایتتان را مدیریت کنید، می‌­توانید از سرویس‌های لینوکسی استفاده کنید. در بسیاری از موارد هاست لینوکس بیشتر خرید می شوند.

برای جوملا شما باید از هایت های لینوکسی استفاده کنید. به میزان و مدل کسب و کار خود میزان پهنا و فضای ذخیره سازی را انتخاب کنید. فراموش نکنید که در حین انتخاب هاست کیفیت آن را بررسی کنید.

2- انتخاب دامنه برای وب سایت فروشگاهی

بهترین راه برای انتخاب دامنه یک وب سایت تان همان نام برند شماست. نام برند تان را نسبت به نوع کار خودتان انتخاب کنید. اگر میخواهید تنها در داخل کشور کار کنید می توانید از دامنه های ir که نسبت به دیگر دامنه ها ارزان تر است استفاده کنید. دیگر دامنه ها هم مانند com , net , org و … نیز وجود دارد که هر کدام از این دامنه ها برای انواع خاصی از کسب و کار ها مورد استفاده قرار می گیرند. ولی بهترین گزینه بریا سایت فروشگاهی استفاده از دامنه com یا ir می باشد.

در صورتی که دامنه ی انتخابی شما در دسترس نباشد می توانید برای نام آن پس وند یا پیش وند انتخاب کنید.

3-نصب نرم افزار جوملا

در این بخش از مراحل طراحی وب سایت فروشگاهی نیاز است تا شما نرم افزار مدیریت محتوای جوملا را نصب کنید. برای نصب این ابزار شما دو راه دارید، یا باید نرم افزار را به صورت دستی نصب کنید با به صورت خودکار.

در برخی از هاست ها این امکان وجود دارد که شما تنها با یک کلیک این نرم افزار را نصب کنید. پس از یافتن لوگوی رنگی جوملا روی آن کلیک کنید و آن را نصب کنید. همانند تصویر زیر وقتی وارد بخش کنترل پنل هاست خود میشود به دنبال بخشی باشید که کلمه جوملا را نوشته و از اونجا اقدام به نصبذ جوملا کنید.

اولین مرحله نصب جوملا از هاست
اولین مرحله نصب جوملا از هاست

 

دومین مرحله نصب جوملا از هاست
دومین مرحله نصب جوملا از هاست

 

در اغلب موارد شما نیاز خواهید داشت که جوملا را به صورت دستی روی هاست خود نصب نمایید.

چگونه جوملا را به صورت دستی نصب کنیم؟

انجام گام اول برای نصب جوملا از طریق کنترل پنل وب سایت تان امکان‌پذیر هست. در کنترل پنل، یک پایگاه داده‌ی MySQL بسازید. تمامی داده‌های وبسایت شما در این بخش ذخیره می‌شود. بعد از این کار شما می‌توانید جوملا را آپلود کرده و از آن در وبسایتتان استفاده کنید.
برای طراحی سایت فروشگاهی با جوملا، پنجره‌ای جدید باز کرده و به URL وبسایت خود بروید. این کار باید سبب آغاز فرآیند نصب جوملا شود و بعد از نصب ادامه ی فرایند را باید انجام دهید تا به طور کامل ابزار مدیریت محتوای شما به کار بیفتد. در زیر مرحله به مرحله نصب جوملا بر روی هسات را به صورت دستی آموزش داده ایم.

 

تنظیمات اولیه نصب جوملا
تنظیمات اولیه نصب جوملا

 

در ادامه باید اطلاعاتی که در بخش قبل برای دیتابیس ایجاد کرده اید را در این بخش وارد کنید.

اضافه کردن تنظبمات دیتابیس در نصب جوملا
اضافه کردن تنظبمات دیتابیس در نصب جوملا

 

تنظیمات پایانی نصب جوملا را به شکل زیر انجام دهید.

مرحله پایانی در نصب جوملا
مرحله پایانی در نصب جوملا

4- نصب افزونه های کاربردی

در این مرحله از ساخت سایت فروشگاهی با جوملا نیاز است تا شما پلاگین های پرکاربرد را به سایت خود اضافه کنیم تا بتوانید از خدماتی که این ابزار ها به وب سایت شما ارائه می دهند استفاده کنید.
سازندگان جوملا تمامی اکستنشن ها، پلاگین ها یا همان افزونه هایی که برای طراحی وب سایت فروشگاهی نیاز دارید را در این سایت جمع آوری کرده اند که می توانید به صورت رایگان از آنها استفاده کنید. https://extensions.joomla.org

صفحه افزونه های جوملا
صفحه افزونه های جوملا

5- بهینه سازی وب سایت فروشگاهی

در این مرحله شما از هر لحاظ باید به فکر بهینه سازی سایت خود باشید تا بتوانید بیشتر از قبل سایت خود را سفارشی سازی کنید.
ظاهر سایت خود را توسط ابزار هایی که این نرم افزار دارد به خوبی طراحی کنید و می توانید با استفاده از قالب هایی که جوملا دارد یک گرافیک خوب به وب سایت خود بدهید. اضافه کردن تسویه حساب در این مرحله باید انجام شود.

شاید با خودتان فکر کنید که سئو سایت تان کجای کار است؟ دقیقا در این مرحله شما باید به فکر سئو سایت خود باشید تا بتوانید در کنار رقبای خود دیده بشوید.

مراحلی که باید برای بهینه سازی سایت خود انجام دهید مانند کار هایی که تا به اینجای طراحی وب سایت انجام داده اید برای یکبار نبوده و مرحله ی بهینه سازی سایت را باید به صورت مداوم و منظم انجام دهید تا بتوانید یک سایت پویا و حرفه ای با سئوی خوب داشته باشید.
با اضافه کردن محصولات به وب سایت فروشگاهی تان و اضافه کردن وبلاگ به سایت کار شما بیش از پیش می شود و شما می بایست همواره به فکر راه های بهتر و جدید تر برای بهینه سازی سایت خود باشید. کانفیگ کردن وب سایت یک کار زمان بر است که باید در زمان طراحی وب سایت تان به طور مداوم به فکر آن باشید.

اضافه کردن محصول در جوملا
اضافه کردن محصول در جوملا

6-اضافه کردن محصولات به وب سایت فروشگاهی جوملا

در این مرحله از ساخت سایت شما باید محصولات خود را به وب سایت تان اضافه کنید. این مرحله دقیقا همان مرحله ای ست که تمامی افراد به دنبال آن هستند. با استفاده از ابزار هایی که در جوملا وجود دارد می توانید به راحتی محصولات خود تان را به وب سایت اضافه کنید.
این مرحله بسیار ساده و روان است و شما می توانید به راحتی تمام اطلاعات محصول خود را به همراه قیمت، موجودی و تسویه حساب و … را اضافه کنید.

پر کاربرد ترین افزونه های فروشگاه ساز جوملا چیست؟

در آموزش قدم به قدم ساخت سایت فروشگاهی با جوملا به شما گفتیم که می توانید از افزونه های رایگان این نرم افزار استفاده کنید. در ادامه ی مطلب بهترین ابزار های فروشگاه ساز جوملا را معرفی می کنیم.

1- فروشگاه ساز هیکاشاپ Hika shop

این افزونه نسبت به افزونه های دیگر فروشگاه ساز جوملا جوان تر و جدید تر است اما در زمان کمی توانست از رقیبان دیگر پیشی بگیرد و به بهترین افزونه فروشگاه ساز جوملا در ایران تبدیل شود.
این پلاگین کاملا کد باز و بدون محدودیت نصب است و تمامی کسانی که از مدیریت محتوای جوملا استفاده می کنند می توانند این ابزار را نصب کنند. یکی از مزیت های خوب هیکاشاپ این است که کاملا فارسی با تقویم شمسی است. سطوح دسترسی خریداران و فروشندگان بدون محدودیت است. فروش فایل های فیزیکی با محاسبه مالیات و هزینه ارسال توسط این ابزار امکان پذیر است. فروش فایل های دیجیتال و مجازی به صورت دانلود به ازای پرداخت انجام می گیرد. صدور فاکتور بصورت پیشرفته انجام می شود. تعیین مالیات و ارزش افزوده برای محصولات نیز یکی دیگر از مزیت های این ابزار است.
آمارگیر و حسابداری پیشرفته دارد و پرداخت آنلاین تمامی بانک های داخلی امکان پذیر است. قابلیت اتصال به پرداخت های آنلاین واسط بانکی داخلی و خارجی و دارا بودن فیلدهای ویژگی محصولات نظیر رنگ، اندازه، پشتیبانی و … با قابلیت جستجوی پیشرفته از دیگر ویژگی های این ابزار است.

2- فروشگاه ساز جوملا، ویرچومارت

این افزونه همان افزونه ی قدیمی معروف جوملا ست. استفاده از این ابزار برای وب سایت های کوچک مناسب است. این افزونه به صورت مداوم به روز رسانی می شود.

3- میجوشاپ

این افزونه در اصل رابط برای اجرای سیستم فروشگاهی اوپن‌کارت در جوملا است. در این ابزار تمامی امکانات و افزونه‌های اوپن‌کارت در میجوشاپ وجود دارد.

4- افزونه جوم شاپینگ

این ابزار در مقایسه با ویرچومارت در بخش مدیریت و تنظیمات عالی دارای اینترفیس و محیط کاربری مناسبی از قدرت بیشتری برخوردار است.
طراحی سایت فروشگاهی با جوملا همان طور که در این مطلب به طور کامل به شما آموزش دادیم ساده و روان است. با استفاده از این ابزار شما می توانید یک سایت فروشگاهی حرفه ای بسازید و از مزایای خوب وب سایت برای کسب و کار خود لذت ببرید.

حتما مطالعه کنید : تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی در چیست؟

در این مطلب سعی شده هر آنچه که باید در خصوص طراحی سایت فروشگاهی با جولا نیاز دارید و همچنین نحوه نصب سریع سیستم مدیریت محتوا جوملا به شما بگیم، اگر در طراحی سایت خود مشکل دارید میتونید از مشاوره رایگان تیم دیجیتال مارکتینگ جرگه کمک بگیرید

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید