پرش لینک ها

تمامی واقعیت های گواهی ssl و نحوه دریافت آن

گواهی ssl

با گسترش اینترنت و افزایش تعداد کاربران آن، نیاز به ارتباطات امن و حفاظت از اطلاعات شخصی و مالی کاربران نیز افزایش یافته است. گواهی SSL به عنوان یک پروتکل امنیتی برای ارتباطات اینترنتی طراحی شده است و با استفاده از رمزنگاری، اطلاعات را در حال انتقال محافظت می کند. با ارائه یک کانال امن بین کاربران و سرورها، گواهی SSL امکان می دهد تا اطلاعات حساس مانند رمز عبور، اطلاعات مالی و اطلاعات شخصی به صورت محرمانه ارسال شوند. با پیشرفت تکنولوژی، گواهی SSL نیز به مرور زمان تکامل یافته است. در حال حاضر، شهرت SSL با توسعه و استفاده از نسخه جدیدتری از آن یعنی TLS (Transport Layer Security) گسترش یافته است. TLS به عنوان نسخه پیشرفته ای از SSL، امکانات بیشتری را ارائه می دهد و امنیت ارتباطات اینترنتی را بهبود می بخشد.

گواهی SSL

شاید شما هم جز افرادی باشید که در پروسه طراحی سایت بار ها عباراتی همچون گواهی SSL  یعنی چه،  گواهینامه ssl چیست و چه کاربردی دارد؟ گواهی  SSL شامل چیست؟ به گوشتان رسیده باشد اما معنای درست آن را ندانید با ما همراه باشید تا راز و شگفتی های SSL را کشف کنیم.

در این بخش از مقاله جرگه در پاسخ به سوال گواهی SSL  یعنی چه می توانیم بگوییم گواهی امنیتی SSL، یک نوع گواهی دیجیتال است که توسط شرکت ارائه‌دهنده صادر می‌شود و بر روی سرورها نصب می‌شود. هدف اصلی استفاده از گواهی SSL، برقراری ارتباط امن و رمزنگاری اطلاعات بین کاربران و سرورها است. گواهی SSL کوتاه شده عبارت  (Secure Socket Layer Certificate) می باشد.

گواهی SSL شامل چیست؟

گواهی SSL شامل اطلاعات مهمی است که در ارتباط امن بین کاربر و سرور استفاده می‌شود. به طور کلی، گواهی SSL شامل موارد زیر است:

 

  1. نام دامنه: SSL باید با دقت به نام دامنه (Domain Name) سرور وب صادر شود. این نام مشخص می‌کند که گواهی برای کدام وبسایت استفاده می‌شود.
  2. نام سازمان (Organization Name): گواهی SSL شامل نام سازمانی است که وبسایت را اداره می‌کند. این اطلاعات می‌تواند نام شرکت، سازمان یا موسسه‌ای که وبسایت را میزبانی می‌کند را شامل شود.
  3. آدرس شرکت (Organization Address): گواهی SSL دارای اطلاعات آدرس شرکت است که مشخص می‌کند محل فعالیت سازمان یا شرکت صادرکننده گواهی است.
  4. شماره شناسه گواهی (Certificate ID): هر گواهی SSL دارای بک شناسه منحصر به فرد است که به صورت عددی یا نوعی مشخصه منحصر به فرد ارائه می شود. این شناسه برای اثبات اعتبار گواهی و تمایز آن از گواهی های دیگر استفاده می شود.
  5. تاریخ انقضاء گواهی (Certificate Expiration): هر گواهی SSL دارای تاریخ انقضاء است. این تاریخ نشان می دهد که گواهی تا چه زمانی اعتبار دارد و پس از آن نیاز به تجدید آن وجود دارد. کاربران باید مطمئن شوند که گواهی از تاریخ انقضاء نگذشته باشد تا امنیت ارتباط را حفظ کنند.
  6. کد کشور (Country Code): گواهی SSL دارای کد کشور است که نشان می دهد اصالت و منشا گواهی مربوط به کجاست. این کد معمولاً دو حرفی ISO است که شرایط و مقررات مربوط به اعتبارسنجی در آن کشور را نشان می دهد.
  7. الگوریتم رمزنگاری (Encryption Algorithm): گواهی SSL شامل الگوریتم رمزنگاری است.
گواهی SSL شامل چیست؟
گواهی SSL شامل چیست؟

انواع گواهی SSL

انواع گوناگونی از گواهی‌های SSL وجود دارد که در ادامه برخی از معروف ترین آنها را به شما  معرفی خواهم کرد:

  1. گواهی SSL با تایید دامنه (DV – Domain Validated): این نوع گواهی SSL رایج‌ترین و هزینه‌ی کمتری دارد. فقط صحت دامنه مورد نظر بررسی می‌شود.
  2. گواهی SSL با تایید سازمان (OV – Organization Validated): این نوع گواهی SSL برای اثبات مالکیت دامنه و هویت سازمان مالک آن نیازمند تحقق است.
  3. گواهی SSL با گواهی‌نامه توسعه داده شده (EV – Extended Validation): این گواهی SSL سطح بالاتری از امنیت و اعتماد را فراهم می‌کند. برای دریافت این گواهی، علاوه بر تایید هویت سازمان، اقدامات امنیتی سخت‌گیرانه‌تری صورت می‌گیرد.
  4. گواهی SSL وایلدکارد (Wildcard SSL): این گواهی به شما امکان می‌دهد تا بیش از یک زیردامنه را با یک گواهی SSL محافظت کنید.
  5. گواهی SSL چنددامنه (Multi-Domain SSL): این گواهی به شما اجازه می‌دهد تا چندین دامنه مختلف را با استفاده از یک گواهی SSL واحد محافظت کنید.
انواع گواهی SSL
انواع گواهی SSL

کاربرد گواهی SSL

عمده کاربردهای گواهی SSL عبارتند از:

  1. فراهم کردن بستری امن برای وب‌سایت‌ها:

با نصب و دریافت گواهی SSL، ارتباط بین کاربران و وبسایت شما به صورت رمزگذاری شده ایجاد می‌شود. این امر می‌تواند اطمینان خاطر کاربران را در مورد امنیت اطلاعات حساس، مانند اطلاعات شخصی و کارت اعتباری‌شان، افزایش دهد. همچنین، وب سایت هایی که گواهی SSL دارند، معمولاً با علامت https:// در مقابل آدرس آنها قابل شناسایی هستند.

  1. رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو:

موتورهای جستجو مانند گوگل توجه ویژه‌ای به امنیت و حریم خصوصی کاربران دارند. وب سایت هایی که از گواهی SSL استفاده می‌کنند، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند و ممکن است در رتبه‌بندی نتایج جستجو بهتر عمل کنند.

  1. پرداخت امن:

در صورتی که شما فروشگاه آنلاین یا سایتی دارید که از روش‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌کند، گواهی SSL بسیار ضروری است. با داشتن گواهی SSL، اطلاعات کارت اعتباری کاربران در هنگام پرداخت به صورت رمزگذاری شده انتقال می‌یابد و خطر سرقت اطلاعات حساس از طریق حملات منتظره کاهش می یابد.

کاربرد گواهی SSL
کاربرد گواهی SSL

دریافت گواهی SSL

شاید شما هم جزء افرادی باشید که به دنبال دریافت گواهی SSL برای سایت خودتان باشید اما راه درست دریافت آن را ندانید، اما جای نگرانی نیست ما در ادامه شما را گام به گام راهنمایی می‌کنیم.

برای دریافت گواهی SSL شما باید ابتدا یک گواهی SSL از یک موسسه صداقت‌سنج (Certificate Authority) خریداری کنید. برای این کار، می‌توانید به سایت‌های معروفی مانند Let’s Encrypt، Comodo، Symantec و GeoTrust مراجعه کنید.

بعد از انتخاب گواهی SSL، شما باید فرایند درخواست گواهی را آغاز کنید که معمولاً شامل مراحل زیر است:

  1. اطلاعات شخصی: در این مرحله باید اطلاعات شخصی و مشخصات دامنه خود را وارد کنید.
  2. تأیید مالکیت دامنه: شما باید به صورت یکی از روش‌های زیر مالکیت دامنه خود را تأیید کنید:

– ارسال یک فایل به روت آدرس دامنه

– ارسال یک کد تأیید به ایمیل مالک دامنه

– تنظیم تنظیمات DNS برای ثبت تغییرات

انتخاب نوع گواهی: شما باید نوع گواهی SSL که میخواهید را انتخاب کنید.

پرداخت و تأیید سفارش: در این مرحله شما باید هزینه خرید گواهی SSL را پرداخت کنید و پس از آن سفارش خود را تأیید کنید.

 صدور گواهی: بعد از تأیید سفارش، موسسه صداقت‌سنج گواهی SSL را صادر خواهد کرد و آن را به شما ارائه خواهد کرد.

نصب گواهی: شما باید گواهی SSL را در سرور یا هاست خود نصب کنید. این مراحل ممکن است بسته به سرویس دهنده میزبانی و سیستم مورد استفاده تغییر کند، اما در اکثر موارد باید فایل گواهی و کلید خصوصی را در سرور خود بارگذاری کنید و تنظیمات مربوط به SSL را فعال کنید.  پس از انجام این مراحل، سایت شما با استفاده از گواهی SSL به صورت امن با مرورگرها ارتباط برقرار خواهد کرد و نشانگر امنیت (مانند قفل سبز یا نشان HTTPS) به نمایش در خواهد آمد.

دریافت گواهی SSL
دریافت گواهی SSL

گواهی SSL رایگان

نوعی از گواهی SSL است که برای امنیت و رمزنگاری ارتباط بین سایت و کاربران استفاده می‌شود و به صورت رایگان در دسترس است. یکی از معروفترین سرویس‌های گواهی SSL رایگان، Let’s Encrypt است. با داشتن گواهی SSL رایگان، مرورگرها به کاربران نشان می‌دهند که ارتباط با سایت ایمن و رمزنگاری شده است (با نماد قفل یا نشانگر HTTPS). معمولاً گواهی SSL رایگان برای مدت زمان 90 روز یا 3 ماه صادر می‌شود. اما شما می‌توانید با تمدید ماهیانه یا سالانه، گواهی SSL رایگان خود را برای مدت بیشتری تمدید کنید و گواهینامه ssl رایگان یکساله داشته باشید.

اگر به دنبال یک گروه طراحی سایت در زنجان و یا هر شهر دیگر هستید که پروژه‌های خود را با خیال راحت به آنها بسپارید تیم جرگه همراه شماست. چرا که این گروه دارای تجربه و اعتبار کافی، نمونه کار های بی شمار، افراد متخصص در حوزه های گوناگون و قابلیت همکاری بالا هستند و شما به راحتی می تواند با آنها تعامل کنید و همکاری موثر و لذت بخشی داسته باشید.

سخن اخر

گواهی SSL یکی از ابزار های مهم در امنیت شبکه است  که برای حمایت از ارتباطات امن در اینترنت استفاده می‌شوند. اگر این سوال برایتان پیش آمده است که SSL/TLS چرا مهم است؟ در پاسخ می توانم به شما بگویم  (Secure Sockets Layer) یا به اختصارSSL  یک پروتکل امنیتی است که برای تأمین ارتباطات امن بین یک سرور و یک مشتری (مانند یک وب سرور و مرورگر وب) استفاده می‌شود. اما TLS (Transport Layer Securit) نسخه به‌روز شده ای از SSL است و به عنوان نسخه جدید پروتکل امنیتی برای ارتباطات اینترنتی معرفی شده است.

 

پیام بگذارید

Home
Account
Cart
Search