پرش لینک ها

​​تفاوت قالب آماده با اختصاصی در چیست و کدام برای سایت ما مناسب هست؟

​​تفاوت قالب آماده با اختصاصی در چیست

تفاوت قالب آماده با اختصاصی در چیست؟ زمانی که اقدام به راه اندازی وب سایت میکنید چندین روش طراحی سایت وجود داره، طراحی سایت اختصاصی یا طراحی سایت با CMS ها آماده، که خود این CMS ها شامل جوملا، وردپرس، پرستاشاپ و… است که این روزها بیشتر وب سایت ها رو با وردپرس طراحی میکنند، در مطلبی جداگانه به بررسی تفاوت طراحی سایت وردپرس با کدنویسی پرداختیم که مطالعه اون خالی از لطف نیست. اگر شما هم سیستم های مدیریت محتوا را برای طراحی سایت انتخاب میکنید از دو روش میتونید رابط کاربری اون رو طراحی کنید،یکی استفاده از قالب آماده و دیگری طراحی قالب اختصاصی است. در ادامه این مطلب به طور کلی به بررسی تفاوت قالب آماده با اختصاصی خواهیم پرداخت.

تفاوت طراحی سایت با قالب آماده

اگر شما هم کسب و کار کوچک دارید یا هزینه و زمان براتون مهم هست و یا اینکه میخواهید تست کسب و کار انجام بدید، بهتره برید سراغ سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند جوملا، دروپال، پرستاشاپ و وردپرس که در بین این سیستم ها هم پیشنهاد من برای شما وردپرس هست چرا که طبق آمار منتشر شده توسط سایت W3Techs در سال 2021 حدود 64.1 درصد از وبسایت های موجود در دنیای وب از وردپرس استفاده میکنند. همچنین این آمار اینجا جالب میشه که حدد 34 درصد از 10000 وبسایت محبوب دنیا با وردپرس طراحی شده اند.

حالا برای استفاده از این سیستم مدیریت محتوا یا باید از قالب های آماده استفاده کنید و یا با استفاده از پرسونا و نوع کسب و کار خودتون اقدام به طراحی قالب اختصاصی کنید که هر کدام معایب و مزایای خودش رو داره، بیاید دو تعریف درست و کامل از قالب های آماده و اختصاصی داشته باشیم.

تفاوت قالب آماده با اختصاصی
تفاوت قالب آماده با اختصاصی

قالب اختصاصی چیست ؟

اگر دوست دارید یک سایت منحصر به فرد و مختص خود داشته باشید که مشابه با دیگر سایت ها نباشید و یا پرسونای مخاطب و نیازهای اون برای شما مهم هست حتما باید قالب اختصاصی را برای سایت خود انتخاب کنید، زمانی که یک قالب اختصاصی برای شما طراحی میشود المان هایی چون : فونت، رنگ ، ایکون ها، شکل تصاویر، محل قرار گیری بخش های مختلف سایت و… متناسب با کاربرهای هدف شما و همچنین نیازهای کسب و کار شما طراحی خواهد شد. ابتدا تحقیقاتی روی کسب و کار و همچنین مخاطبین هدف شما انجام خواهد شد و بعد از به پایان رسیدن این تحقیقات طرح اولیه زده شده و بعد از تایید کارفرما به سایت تبدیل خواهد شد.

قالب آماده چیست؟

این مدل یک فرم از پیش طرحی شده می باشد که تمامی عناصر و المان های اون از قبل طراحی شده و شما اجازه خیلی کمی در تغییرات دارید و میتواند موارد بسیار اندکی چون فونت، پس زمینه، رنگ سایت رو خودتون میتونید تغییر بدید و دارای امکانات زیادی هست که شاید به درد شما نخوره، حالا بریم و مقایسه قالب آماده با اختصصای و طراحی سایت با آنها را بررسی کنیم.

بررسی مزایا و معایب قالب آماده و قالب اختصاصی

در بررسی تفاوت قالب آماده با اختصاصی ابتدا بهتره مزایا و معایب هر کدام را با هم بررسی کنیم و سپس یک نتیجه گیری کلی از موارد گفته شده داشته باشیم

مزایای قالب آماده
مزایای قالب آماده

مزایای قالب آماده در چیست؟

یکی از بزرگترین مزیت های قالب آماده وردپرس تعداد و تنوع بالای اون به همراه هزینه پایین می باشد

صرفه جویی در زمان : قالب های آماده وردپرس و جوملا به شما کمک میکند تا در کمترین زمان ممکن یک وب سایت کامل و نسبتا حرفه ای داشته باشید، بطور مثال از سایتی مشابه دیجی کالا میخواهید کافیه از مارکت های قالب فروشی، قالب مورد نظر را خریداری کرده و بسته نصبی آسان را روی هاست آپلود کرده و در عرض چند دقیقه یک سایت کامل را تحویل بگیرید، بعد از اون فقط شما کافیه تغییرات و موارد اضافه رو داشته باشید.

قیمت بسیار پایین در مقابل قالب اختصاصی : چون قالب های آماده در تیراژ بالا به فروش میرسد و بقیه شخصی سازی ها توسط خودتون انجام خواهد شد هزینه به شدت پایین تری از قالب های اختصاصی برای شما خواهند داشتف شما میتونید با حدود 150 الی 500 هزار تومان صاحب یک وب سایت بشید.

تنوع زیاد برای سلیقه های مختلف : در بازار انواع قالب های آماده با دیزاین های مختلف موجود است که شما میتوانید با توجه به سلیقه خودتون خرید قالب آماده رو انجام بیدد، تنوع بالای 1 میلیون قالب آماده

به روز رسانی مدام : قالب های آماده یک ویژگی عالی که دارن این هست که بروز رسانی های مدام و زیادی براشون ارائه میشه که باعث بهبود عملکرد سایت شما خواهد شد. این مورد هم ضعف و هم مزیت حساب میشه، چرا که اگر به روزرسانی در موارد ضروری انجام نشه سایت شما دچار مشکل خواهد شد.

تنوع برای کسب و کارهای مختلف : قالب های موجود در مارکت های مختلف این روزها برای تمامی کسب و کارها می باشد، از سایت های فروشگاهی گرفته تا سایت های املاک، پزشکی و… میتونید قالب آماده تهیه کنید.

معایب قالب آماده

یکی از بزرگترین معایب قالب های آماده بهینه نبودن کدها، امنیت نسبتا پایین می باشد که در ادامه اونها و بررسی میکنیم

سرعت لود پایین : از ویژگی های بد قالب های آماده وردپرس کند بودن سرعت لود سایت و همچنین بهینه نبودن کدها برای سئو می باشد که باید بعد از خریداری قالب های آماده شروع به بهینه سازی کنید تا سرعت و کدهای به حالت ایده آل نزدیک شودن، این هم به این علت هست که قالب های برای ویژگی های مختلف طراحی شده اند تا پاسخ گوی نیاز گسترده ای باشد . که ما در تیم جرگه خدمات سئو و بهینه سازی را برای شما ارئه میکنیم.

تشابه بالا با سایر سایت ها : چون قالب های آماده برای خرید عموم هستند به احتمالا زیاد سایت های مشابهی زیادی با سایت خود را در سرتاسر دنیایی وب مشاهده خواهید کرد که میتونه زیاد خوشایند نباشه ولی در طراحی اختصاصی سایت و یا قالب اختصاصی این مشکل وجود ندارد.

امنیت نسبتا پایین : همیشه سعی کنید از قالب های آماده پولی استفاده کنید چون در برخی از قالب های آماده نال شده کدهای مخرب اضافه میشود که در آینده به ضرر شما خواهد بود، همچنین بخاطر کدهای موجود امنیت این قالب ها به حد ایده آل بالا نیم باشد و با استفاده از نصب افزونه های امنیت میتونید این مشکل به مقدار قابل توجهی کاهش بدید.

محدود بودن قالب برای کارهای مختلف : زمانی که شما اقدام به خرید قالب آماده میکنید، بطور مثال یک قالب خبری یا فروشگاهی میخرید دیگه نمیشه ویژگی های زیادی به اون اضافه کنید، و ایجاد تغییرات برای شما هزینه زیادی خواهد داشت و یا مجبور به نصب افزونه های مختلف برای این کار هستید که سرعت و امنیت سایت شما را دچار مشکل خواهد کرد.

قالب آماده پولی یا رایگان
قالب آماده پولی یا رایگان

آیا قالب آماده رایگان نصب کنیم یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به هیچ وجه سراغ قالب های رایگان نروید مخصوصا اون قالب هایی که به صورت پولی فروخته میشه ولی برخی از سایت های این مدل سایت ها را به صورت رایگان ارائه میکنند، در این گونه موارد احتمالا اضافه شدن کدهای مخرب در داخل کدهای قالب وجود دارد و سایت شما دچار مشکل امنیتی خواهد شد. پس ار قصد نصب قالب آماده وردپرس را دارید حتما سراغ خرید قالب بروید. چون هم امنیت خوبی دارند و هم ویژگی های کاملی دارند.

مزایای قالب اختصاصی

یکی از بزرگترین ویژگی های قالب اختصاصی خصوصی بودن اون هست که متناسب با کسب و کار شما و پرسونای مخاطب طراحی شده و بازدهی بسیار بالایی برای شما خواهد داشت

مزایای قالب اختصاصی
مزایای قالب اختصاصی

عدم شباهتی با سایر سایت ها : تمامی قسمت های وب سایت متناسب با کار شما طراحی خواهد شد و تمامی صفحات مختص خودتون هست و در دنیای وب هیچ مشابهی نخواهید داشت، مگر اینکه سایر سایت ها از شما کپی کنند، نمونه بارز این مدل بخش وبلاگ دیجی کالا است که با وردپرس طراحی شده بود و الان خیلی از سایت ها از این قالب برای خودشون استفاده میکنند.

طراحی گرافیک جذاب : تمامی المان های وب سایت مطالب با کسب و کار شما طراحی خواهد شد و همین باعث جذاب شدن سایت برای مشتریانتان خواهد بود.

رابط کاربردی درست : چون قبل از طراحی مشتریان و مخاطبین شما بررسی میشوند بهترین رابط کاربری متناسب با نیازهای کسب و کار و مخاطبین برای شما آماده خواهد شد.

امنیت بالا : یکی از نکات کلیدی امنیت بالا می باشد چون تمام بخش ها کدنویسی شده و امنیت در آن در نظر گرفته میشود.

اضافه شدن ویژگی های مورد نظر: در قالب های اختصاصی تمامی ویژگی های مورد نیاز کسب کار شما به شکل کامل درست در نظر گرفته میوشد  در جاهی درست جانمایی خواهد شد.

سرعت بالا و سئو دوست بودن : سعی میشود تمامی نکات مورد نظر در سئو و بهینه سازی در این مدل سایت ها رعایت بشه و چون کدها بهیه است سرعت لود بالایی هم خواهد داشت .

معایب قالب اختصاصی

شاید بشه گفت هزینه بالا و زمان از مشکلات قالب اختصاصی است

هزینه بالا : چون باید یک تیم حرفه UI/UX تمامی بخش ها یسایت را طراحی کنند هزینه این مدل قالب ها بسیار بالا خواهد بود.

زمان : برای اینکه بعد از طراحی بشه یک پیاده سازی درستی داشته باشیم نیاز به زمان زیادی برای این کار است.

تیم حرفه ای : داشتن تیم حرفه ای که این روزها پیدا کردن اون کار سختی هست هم از چالش های قالب اختصاصی می باشد. که تیم دیجیتال مارکتینگ جرگه این مشکل رو برای شما حل نموده است.

چه کسب و کارهایی باید از قالب آماده استفاده کنند؟

این مدل طراحی سایت برای بیشتر کسب و کارها جوابگو است و بیشتر هدف خودش رو برای کسب و کارهای تازه کار در نظر گرفته شده است و یک نقطه شروع عالی و بهینه برای سایت های تازه تاسیس می باشد. در ضمن برای کسانی که قصد یادگیری طراحی سایت رو دارند هم میتونه گزینه بسیار کاربری و مناسبی باشه، شما با کمی دانش و استفاده از قالب آماده میتونید با هزینه ای حدود 4 الی 8 میلیون نومان صاحب یک وب سایت حرفه ای و کامل بشید. فقط کافی است که یک CMS مناسب برای سایت خود انتخاب کنید و با توجه به اون به خرید قالب آماده از مارکت هایی چون ژاکت و راستچین بپردازید که من به شخصه سیستم مدیریت محتوای وردپرس رو به شما پیشنهاد میکنم که هم آموزش های فراوان در دنیای وب برای اون پیدا میکیند و هم قالب های زیبا با قیمت مناسب براش طراحی شده است.

چه کسب و کارهایی باید از قالب اختصاصی استفاده کنند؟

اگر شما هم دوست دارید که یک وب سایت اختصاصی با طراحی منحصر به فرد و مختص خودتون داشته باشید یا کسب و کارتون به اندازه ای بزرگ شده که میتونید هزینه طراحی رابط کاربری رو پرداخت کنید حتما سراغ قالب اختصاصی برید چون سایت شما رو یک سایت قابل اطمینان و فوق العاده نشان خواهد داد. چون مشکل قالب های آماده این است که مشابه اون در دنیای وب بسیار زیاد وجود دارد ولی قالب اختصاصی اینجوری نیست. بهینه بودن قالب های اختصاصی یکی از مزیت های غیر قابل انکار است که این روزها بسیار مورد توجه گوگل است.

نتیجه گیری ​​تفاوت قالب آماده با اختصاصی

میتونیم اینجوری در خصوص تفاوت قالب آماده با اختصاصی نتیجه گیری کنیم که اگر در ابتدای کار هستید و میخواهید کسب و کار خود را در کمترین زمان ممکن و هزینه راه اندازی کنید بهترین گزینه برای شما استفاده از قالب های آماده پولی است (به هیچ وجه سمت قالب های آماده رایگان نرید) ولی با بزرگ شدن کسب و کار و یا داشتن سرمایه اولیه بهترین گزینه میتونه طراحی قالب ختصاصی برای شما می باشد و زمانی که درآمد و جامعه آماری شما زیاد شد باید سراغ طراحی سایت اختصاصی بروید. اگر شما هم سوالی در خصوص طراحی سایت یا خدمات سئو دارید حتما از مشاوره رایگان جرگه استفاده کنید.

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید