پرش لینک ها

علت ناپدید شدن سایت از گوگل و رفع آن

علت ناپدید شدن سایت از گوگل

علت ناپدید شدن سایت از گوگل؛ هنگامی که سایت شما از گوگل ناپدید می شه، می تونه مانند پایان دنیا باشه. یکی از بزرگترین کابوس هایی که در حین طراحی سایت میتونه سراغ شما بیاد این مشکل هست؛ تفاوتی نداره که شما طراحی سایت شرکتی انجام میدید یا طراحی سایت در زنجان یا هر شهر دیگه، در هر صورت ممکن هست با این مشکل روبرو بشید. در ادامه همراه ما باشید تا به این موضوع بپردازیم. وب سایت شما امرار معاش شماست و بدون اون، شما گم شده اید. اما هنوز ناامید نشید! چند دلیل احتمالی وجود داره که چرا وب سایت شما ممکن هست از نتایج جستجو ناپدید شده باشه.

در این مقاله از سایت شرکت توسعه رهاورد جرگه، چندین دلیل احتمالی رو بررسی می‌کنیم که چرا وب‌سایت شما ممکن هست از صفحه جستجو Google ناپدید شده باشه و نکاتی در مورد نحوه رفع مشکل ارائه خواهیم داد.

بریم شروع کنیم!

چه چیزی باعث ناپدید شدن  سایت ها از  گوگل می شه؟

دلایل زیاد و متعددی وجود داره که چرا وب سایت شما ممکن هست از نتایج جستجوی گوگل ناپدید شده باشه. در ادامه به بررسی اونها می پردازیم:

1 شما گوگل را برای کرال کردن یا خزیدن مسدود کردید!

اگه به طور تصادفی گوگل رو از خزیدن سایت خود مسدود کنید، وب سایت شما در نتایج جستجو ظاهر نمیشه. به عنوان مثال، ممکن هست به طور تصادفی ربات های گوگل رو از دسترسی به صفحه مسدود کرده باشید، یا ممکن هست دستور غیر مجاز را در فایل robots.txt خود قرار داده باشید که از خزیدن ربات های گوگل در صفحه جلوگیری می کنه.

برای رفع این مشکل، باید مطمئن شوید که فایل robots.txt وب سایت شما به درستی پیکربندی شدن. می تونید از ابزار تست robots.txt گوگل برای بررسی فایل خود استفاده کنید و مطمئن بشید که هیچ دستورالعملی وجود نداره که مانع از دسترسی ربات های گوگل به سایت شما بشه.

اگر متوجه شدید که دستورالعمل‌هایی در فایل robots.txt شما وجود داره که مانع از دسترسی ربات های گوگل به سایت شما می‌شه، باید اون‌ها رو حذف کنید یا یک مورد مجازتر جایگزین کنید.

2 گوگل هنوز سایت شما رو ایندکس نکرده!

اگر وب سایت شما جدید هست، ممکن است مدتی طول بکشه تا گوگل سایت شما رو فهرست کنه. ممکن هست چند هفته طول بکشه تا گوگل یک وب سایت جدید رو فهرست کنه. در ضمن، وب سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده نمی شه.

افزونه Instant Indexing رنک مث برای Google به شما امکان میده URL های خودتون رو به Google ارسال کنید و به شما کمک می کنه تا وب سایت و محتوای اون رو فهرست کنید، حتی بدون اینکه سایت خودتون رو  با هیچ یک از این ابزارهای وب مستر پیکربندی کنید.

3 مسائل امنیتی

مشکلات امنیتی همچنین می تونه باعث ناپدید شدن وب سایت شما از نتایج جستجوی Google بشه. اگه گوگل تشخیص بده که سایت شما در برابر بدافزار یا حملات فیشینگ آسیب پذیر هست، ممکنه وب سایت شما رو جریمه کنه. در برخی موارد، سایت شما ممکن هست با یک هشدار در مرورگر یا در نتایج جستجو نمایش داده بشه.

بهترین راه برای رفع این مشکل پاکسازی وب سایت و حذف هر گونه کد یا محتوای مخرب هست. می تونید از گزارش بدافزار در کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا مشکلات امنیتی در سایت شما وجود داره یا نه.

مسائل امنیتی در بسته شدن سایت
مسائل امنیتی در بسته شدن سایت

هنگامی که مشکلات امنیتی سایت خودتون رو برطرف کردید، می تونید یک درخواست تجدید نظر به گوگل ارسال کنید تا سایت شما مجددا ایندکس بشه.

4 دامنه سایت شما تغییر کرده یا حذف شده!

یکی دیگر از دلایل احتمالی ناپدید شدن وب سایت شما از گوگل این هست که منتقل یا حذف شده. اگر اخیرا میزبان وب خود را تغییر داده اید یا وب سایت خود را به دامنه جدیدی منتقل کرده اید، ممکن هست چند روز طول بکشه تا گوگل سابق خود رو به روز کند. در این بین، وب سایت شما ممکن هست در نتایج جستجو نمایش داده نشه.

اگر وب سایت خودتون رو به طور کامل حذف کرده باشید، دیگر در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نمی شه. با این حال، اگه اخیراً دامنه سایت تون رو عوض کردید، بهترین کار این هست که چند روز صبر کنید و ببینید آیا دوباره در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شه یا خیر. اگر اینطور نیست، باید وب سایت خود رو با استفاده از کنسول جستجو مجدداً به Google ارسال کنید.

5 سایت شما توسط گوگل جریمه شده!

آخرین دلیل ممکن می تونه جریمه شدن وب سایت شما توسط گوگل باشه. گوگل ممکن هست وب سایت شما رو به دلایلی جریمه کند، از جمله:

 استفاده از تاکتیک های سئو کلاه سیاه

راه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ وجود داره، اما برخی از روش‌ها به دلیل مخالفت با دستورالعمل‌های گوگل «کلاه سیاه» در نظر گرفته می‌شن. استفاده از تاکتیک های سئو کلاه سیاه می تونه وب سایت شما رو به طور کامل از گوگل منع کنه.

برخی از تکنیک های رایج کلاه سیاه عبارتند از:

پر کردن کلمات کلیدی: بارگذاری بیش از حد وب سایت شما با کلمات کلیدی بیش از حد در تلاش برای بازی الگوریتم.
Cloaking: ارائه محتوای متفاوت به گوگل با آنچه که کاربران می بینه.
Doorway Pages: ایجاد چندین صفحه که همگی به یک مقصد هدایت میشن.
خرید لینک: پرداخت برای لینک ها در تلاش برای بهبود محبوبیت لینک وب سایت شما.
اگر از هر یک از این تکنیک های کلاه سیاه استفاده کردید، وقت اون رسیده که اون رو متوقف کنید! گوگل دائماً در حال تکامل هست و در شناسایی این نوع تاکتیک ها بهتر می شه، بنابراین شما فقط خود رو برای شکست در دراز مدت آماده می کنید.

 داشتن محتوای با کیفیت پایین

برای اینکه وب سایت شما در نتایج جستجو رتبه خوبی داشته باشه، باید محتوای باکیفیت و مرتبط داشته باشید. الگوریتم‌های گوگل برای ارائه بهترین محتوا برای کاربران طراحی شدن، بنابراین اگه محتوای شما با کیفیت پایین باشه، بعید هست که رتبه خوبی کسب کنید.

گوگل همچنین از انتشار به‌روزرسانی محتوای مفید خود در پست وبلاگ رسمی خود خبر داده. این بخشی از تلاش گسترده‌تر گوگل برای اطمینان از اینکه کاربران بهترین محتوای ممکن رو در نتایج جستجو می‌بینن، هست.

اگر چندین صفحه در وب سایت خود با محتوای یکسان یا مشابه دارید، ممکن هست Google این مطلب رو به عنوان محتوای تکراری ببینه و وب سایت شما رو بر این اساس جریمه کنه. برای جلوگیری از جریمه شدن برای محتوای تکراری، مطمئن بشید که تمام محتوای وب سایت شما اصلی و مرتبط با مخاطبان هدف شما باشه.

اگه صفحاتی با محتوای مشابه دارید، می‌تونید از تگ‌های متعارف استفاده کنید تا به گوگل بگویید کدام صفحه اصلی هست و باید رتبه‌بندی بشه.

خبر خوب این هست که پلاگین وردپرس Rank Math SEO تغییر URL متعارف رو با استفاده از بخش متا (مانند تصویر زیر) آسان می کنه.

نوشتن محتوای تکراری
نوشتن محتوای تکراری

به‌طور پیش‌فرض، Rank Math از URL پست/صفحه فعلی به عنوان URL معمول آن استفاده می‌کنه، بنابراین اگه می‌خواید اون رو به چیز دیگری تغییر دهید، فقط باید این تنظیم رو تغییر دهید.

برای بررسی اینکه آیا وب سایت شما جریمه شده، به حساب کنسول جستجوی گوگل خود برید و گزارش اقدامات دستی رو جستجو کنید. اگه پیامی از طرف گوگل در این گزارش مشاهده کردید به این معنی ست که وبسایت شما جریمه شده.

جریمه کردن گوگل
جریمه کردن گوگل

هنگامی که متوجه شدید که چرا وب سایت شما جریمه شده، می تونید اقدامات لازم رو برای رفع مشکل انجام دهید. گوگل راهنمایی هایی در مورد چگونگی رفع جریمه های رایج، مانند تاکتیک های سئو کلاه سیاه و محتوای کم کیفیت ارائه میده.

توانایی گوگل برای یافتن و خزیدن سایت تون رو بالا ببرید!

ارسال نقشه سایت یا همان سایت مپ

نقشه سایت لیستی از تمام صفحات وب سایت شماست که می خواهید گوگل اونها رو بخزه و فهرست کنه. با ارسال نقشه سایت به گوگل، می تونید به اونها کمک کنید تا تمام صفحات وب سایت خود رو پیدا کنن و بخزن.

وضعیت سایت خودتون رو با سرچ کنسول یا در رنک مث چک کنید

سرچ کنسول گوگل یک ابزار رایگان هست که به شما امکان میده وضعیت فهرست بندی وب سایت خودتون رو کنترل کنید. همچنین هر خطایی رو که گوگل در تلاش برای خزیدن و ایندکس کردن سایت شما با اون مواجه شده به شما نشان میده.

به همین ترتیب، می‌تونید از گزارش وضعیت شاخص در تحلیل رنک مث برای شناسایی صفحات دارای مشکل استفاده کنید.

برای انجام این کار، به قسمت Rank Math SEO → Analytics در داشبورد وردپرس بروید. در مرحله بعد، روی تب Index Status کلیک کنید. در زیر این برگه، داده ها و وضعیت واقعی صفحات خود و همچنین حضور آنها در گوگل را دریافت خواهید کرد.

وضعیت سایت در سرچ کنسول
وضعیت سایت در سرچ کنسول

هر دوی این ابزارها برای نظارت بر وضعیت وب سایت شما ضروری هستن. در صورت مشاهده هر گونه خطا، مطمئن بشید که در اسرع وقت اونها رو برطرف کنید.

نتیجه علت ناپدید شدن سایت از گوگل

اینها برخی از رایج ترین دلایلی هست که باعث میشه وب سایت شما از نتایج جستجوی گوگل ناپدید بشه. اگر متوجه شدید که وب سایت شما در نتایج جستجو ظاهر نمیشه، مطمئن بشید که این مشکلات رو بررسی کرده و در اسرع وقت اونها رو برطرف کنید. اگه در این زمینه ابهام یا سوالی دارید، لطفا کامنت بزارید.

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید