پرش لینک ها

ساب دامین یا ساب فولدر؛ تفاوت ساب دامین و ساب فولدر چیست؟

ساب دامین یا ساب فولدر

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر در چیست؟ در دنیای توسعه وب سایت، زیر دامنه ها (subdomain) و زیر پوشه ها (subfolders ) دو اصطلاح رایج هستند که اغلب اشتباه گرفته می شوند. در این مقاله به این می پردازیم که ساب دامین چیست، چه کاربردی دارد و چه تفاوتی با یک زیرپوشه دارد. اگر شما هم در انتخاب این دو مردد هستید پس تا آخر این مطلب با ن همراه باشید تا نکات سئو و فنی در خصوص این دو را بررسی کنیم.

ساب دامنه چیست؟ (subdomain)

ساب دامنه، دامنه ای است که بخشی از یک دامنه بزرگتر و اصلی است. با افزودن یک پیشوند به نام دامنه اصلی، مانند “blog.jargeh.com” ایجاد می شود. پیشوند معمولاً کلمه یا عبارتی است که هدف زیر دامنه را توصیف می کند، مانند “وبلاگ”، “فروشگاه” یا “تالار ‘گفتگو” می باشد. هر زیر دامنه به عنوان یک وب سایت جداگانه با محتوای خاص خود عمل شناخته میشود، پس کاملا توجه داشته باشید که ساب دامنه به عنوان یک وب سایت جداگانه شناخته میشود و می تواند برای سازماندهی و ساختار محتوای یک وب سایت استفاده شود.

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر
تفاوت ساب دامین و ساب فولدر

ساب دامنه برای چه مواردی استفاده می شود؟

این سوالی هست که احتمالا به ذهتنان خواهد آمد که در ادامه بررسی میکنیم، ساب دامنه ها برای اهداف مختلفی استفاده می شوند، از جمله:

سازماندهی محتوا :

یک وب سایت با محتوای زیاد می تواند از زیر دامنه ها برای سازماندهی محتوا بر اساس موضوع استفاده کند، مانند «news.jargeh.com» و «sports.jargeh.com». که من برای این کار پیشنهاد نمیکنم، در این صورت برای بالا بردن اعتبار سایت بهتر است از ساب فولدر استفاده کنید.

ایجاد وب سایت های مجزا :

یک شرکت با چندین خط محصول یا برند می تواند از زیر دامنه ها برای ایجاد وب سایت های جداگانه مانند “brand1.jargeh.com” و “brand2.jargeh.com” استفاده کند.

تست :

یک زیر دامنه می تواند برای آزمایش طرح ها یا ویژگی های جدید وب سایت قبل از پیاده سازی آنها در وب سایت اصلی استفاده شود. البته در زمان تست باید ساب دامنه را نوایندکس کنید.

پیاده سازی زبان های مختلف:

وب‌سایتی که چندین کشور یا منطقه را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند از ساب دامنه برای ارائه محتوای بومی‌سازی شده، مانند «us.jargeh.com» و «uk.jargeh.com» استفاده کند. البته این مورد هم بر اساس استراتژی تیم سئو باید پیش برود.

راه اندازی سایت با موضوع مختلف :

زمانی که میخواهید یک سایت با موضوع متفاوت از سایت اصلی راه اندازی کنید بهترین گزینه برای شما ساب دامنه است.

یکی از ویژگی های خوب زیر دامنه ها این است که شما میتوانید به راحتی آنها را به هاست جداگانه ای منتقل کنید و دسترسی جداگانه ای داشته باشید. به این نکته هم توجه داشته باشید که در طراحی سایت هیچ تفاوتی بین ساب دامین و ساب فولدر ندارد ولی از لحاظ سئو تفوات هایی دارند.

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر در چیست؟

یک ساب فولدر دایرکتوری است که در دامنه اصلی قرار دارد، مانند “jargeh.com/folder”. شما میتوانید در این دایرکتوری یک وب سایت کامل ایجاد کنید. تفاوت اصلی بین یک زیر دامنه و یک زیر پوشه این است که یک زیر دامنه یک وب سایت جداگانه در نظر گرفته می شود، در حالی که یک زیر پوشه بخشی از وب سایت اصلی است.

مزایا و معایبی برای استفاده از زیر دامنه ها در مقابل پوشه های فرعی وجود دارد. ساب دامین جدایی کاملی را بین بخش های مختلف یک وب سایت ایجاد می کند و مدیریت و سازماندهی محتوا را آسان تر می کنند. با این حال، استفاده از زیر دامنه‌های زیاد می‌تواند تأثیر منفی بر بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) وب‌سایت بگذارد، زیرا موتورهای جستجو هر زیر دامنه را به عنوان یک وب‌سایت جداگانه با اعتبار میشناسند و اگر شما قصد دارید که تمامی محتوا ها ارائه شده در یک دانه باشد این کار رو برای شما مشکل خواهد کرد. از طرف دیگر، استفاده از زیرپوشه ها می تواند سئوی وب سایت را با تجمیع اعتبار در یک دامنه بهبود دهد. با این حال، استفاده از زیرپوشه های زیاد می تواند ساختار یک وب سایت را پیچیده و مدیریت آن را دشوار کند.

در نتیجه، Subdomain یک دامنه جداگانه است که بخشی از یک دامنه اصلی بزرگتر می باشد و می تواند برای سازماندهی محتوا یا ایجاد وب سایت های جداگانه استفاده شود. ساب فولدر دایرکتوری می باشد که زیر مجموعه ای از دامنه اصلی می باشد. تفاوت اصلی بین این دو در این است که زیر دامنه یک وب سایت جداگانه است، در حالی که یک زیر پوشه بخشی از وب سایت اصلی است. انتخاب بین زیر دامنه ها و زیر پوشه ها به نیازهای خاص یک وب سایت و ساختار محتوای آن بستگی دارد.

بررسی مفهوم دامنه، ساب دامنه و ساب فولدر
بررسی مفهوم دامنه، ساب دامنه و ساب فولدر

ساب دامین بهتر است یا ساب فولدر؟

تصمیم گیری در مورد استفاده از یک ساب دامنه یا ساب فولدر برای محتوای وب سایت به عوامل مختلفی از جمله ساختار وب سایت، اهداف و استراتژی سئو بستگی دارد. هر دو زیر دامنه و زیر پوشه ها مزایا و معایب خاص خود را دارند.
Subdomain ها وب سایت های جداگانه ای هستند که URL منحصر به فرد خود را دارند و می توانند محتوا، طراحی و ساختار خاص خود را داشته باشند. آنها برای ایجاد بخش های جداگانه از یک وب سایت با نام تجاری یا محتوای منحصر به فرد خود مفید می باشند. یکی از مشکلاتی که احتمال دارد برای زیر دامنه ها پیش بیاید این است که، موتورهای جستجو به این دامنه ها اعتبار میدهد زیرا از دامنه اصلی جدا هستند.

از طرف دیگر، ساب فولدر ها بخشی از وب سایت اصلی با پسوند URL خاص خود هستند، مانند “jargeh.com/subfolder”. آنها برای سازماندهی محتوا در یک وب سایت مفید هستند و از آنجایی که بخشی از دامنه اصلی هستند، می توانند توسط موتورهای جستجو قابل اعتمادتر و معتبرتر در نظر گرفته شوند. مدیریت و نگهداری ساب فولدر ها هم کمی آسان تر است زیرا دامنه می باشد.

ولی زمانی که شما از خدمات سئو در ساب دامنه و ساب فولدر صحبت میکنید، باید گفت که زیر دامنه ها و هم ساب فولدر ها می توانند در سئو موثر باشند، اما بهترین رویکرد به اهداف خاص وب سایت شما بستگی دارد. اگر می خواهید بخش جداگانه ای از وب سایت خود را با نام تجاری یا محتوای منحصر به فرد خود ایجاد کنید، یک زیر دامنه ممکن است بهترین گزینه باشد. با این حال، اگر می خواهید محتوای وب سایت خود را سازماندهی کنید و اعتبار و ارتباط کلی آن را بهبود بدهید، ساب فولدر میتواند گزینه بهتری باشند.

جمع بندی تفاوت ساب دامین و ساب فولدر

زمانی که میگوییم ساب دامین یا ساب فولدر باید به استراتژی و ساختار وب سایت خود فکر کنید، در حالت کلی اگر قصد بالا بردن اعتبار سایت خود را دارید بهترین انتخاب برای شما ساب فولدر است و اگر میخواهید مدیریت درستی داشته باشید و همچنین در آدرس جدید سایت جدید راه اندازی کنید بهترین گزینه برای شما ساب دامنه خواهد بود.

نظر شما برای ما با ارزشه ،لطفا نظرتان را بنویسید

پیام بگذارید